×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خواص دارویی حنا: از رژیم لاغری گیاهی تا تقویت بینایی

مجتبی خادم الحسینی کارشناس گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: حناگیاهی از رده دو لپه ای ها و حناگلبرگان است که به صورت درختچه ای رویش و برداشت می شود و در نواحی گرم و خشک رویش بیشرتی دارد، جالب است بدانیم که درانگلیسی نیز حنا را، حنا می نامند.

وی در باره طبع حنا گفت: طبع حنا مایل به سردی است، از آن به عنوان معتدل نیز یاد می شود ولی به سمت سردی گرایش و سرد وخشک است و بر خلاف تصور همه که بیشتر مصرف آن را مالشی و موضعی و در قالب رنگ می شناسد ولی قابلیت خوراکی بسیار مفید و بی نظیری دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

کارشناسان گیاهان دارویی به درمان ناراحتی های گوارشی که ناشی از گرما است اشاره کرد و افزود: کسانی که سوء مزاج گرم دارند که در این حالت غذا در داخل معده می سوزد و سوء هاضمه ایجاد می کند با مصرف حنا برطرف می شود.

خادم الحسینی در خصوص درمان نارحتی های گوارشی با حنا گفت: به نسبت مساوری پودر حنا با پودر هلیله زرد و پودر هلیله سیاه مخلوط و در یک کپسول ریخته و روزی ۱ عدد مصرف شود.

وی با بیان این که در احادیث زیادی برای مفید بودن حنا آمده است اظهار داشت: برای افزایش بینایی چشم موثر است و دراین حالت کف پا را حنا می گذارند که اعصاب چشم را تحریک و تقویت می کند و در منابع و تحقیقات معتبر نیز آمده است.

وی تصریح کرد: برای آماده کردن حنا به صورت مصرف موضعی، حنا را با مقداری آب مخلوط می کنند وبرای بینایی و کاهش حرارت بدن که ناشی از گرما است کف پا و برای درمان سردردهای مزمن ناشی از گرما سر را حنا می گذارند.

کارشناسان گیاهان دارویی درپایان گفت: خانم های باردار نباید به هیچ عنوان حنا را به شکل خوراکی مصرف کنند.

مجتبی خادم الحسینی کارشناس گیاهان دارویی گفت: برخلاف تصور همه که فکر می‌کنند حنا فقط به صورت استعمال خارجی استفاده می‌شود ولی برای درمان بعضی از بیماری‌ها به شکل خوراکی استفاده می‌شود.

وی گفت: مهمترین و جالبترین اثرحنا برای لاغری است که به شکل خوراکی مصرف می‌شود و می‌توان پودر حنا را روزانه به مقدار یک الی دو گرم، یه عنوان ادویه درماست استفاده کرد.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه در روز فقط می‌توان یک الی دو گرم حنا مصرف کرد افزود: دم کرده حنا به صورت چای نیز باری لاغری مفید است و برخلاف چای‌های لاغری دیگر که دارای عوارض هستند این چای عارضه‌ای ندارد.

وی به نکته بسیار مهم در مصرف حنا اشاره کرد و گفت: خانم‌های باردار به هیچ عنوان نباید حنا را به شکل خوراکی استفاده کنند زیرا باعث سقط جنین می‌شود ولی برای رنگ کردن به صورت موضعی مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

خادم الحسینی تصریح کرد: حناگذاشتن بر روی پوست، شادابی، دوام و قوام پوست را افزایش می‌دهد و نرم و لطیف می‌کند و لک و پیش‌هایی که در بدن است برطرف می‌شود.همچنین حنا برروی ناخن دردرمان مشکلات و برگشتی ناخن‌ها بسیار موثر است.

وی در ادامه افزود: بیماری پوستی پسوریازیس که طب جدید درمان قطعی برای آن ندارد ولی با حنا گذاشتن بر روی آنها تا حدی قابل درمان می‌شود.

کارشناس گیاهان دارویی در خصوص گذاشتن حنا روی زخم‌ها گفت: برای درمان زخم‌های سطحی و زخم‌های کهنه و مزمنی که بهبود نیافته‌اند مفید است.

  1. شیوا

    حنا برای خنک کنندگی پوست فوق العاده هست مخصوصا که آهنگ های مخصوص حنا رو هم بذاری گوش بدی دیگ حرف نداره. دوستان حنا موزیک های ویژه ای داره که خیلی خوب و مرتبط با کارتون هست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.