×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیر مرکز تحقیقات گیاهان داروئی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: محققان این مرکز نمونه هایی از گیاه دارویی « بومادارن » را از منطقه سبزکوه جمع آوری و پس از عصاره گیری به روش شیمی گیاهی، عصاره آن را با دستگاه طیف سنج جرمی تجزیه کردند.

دکتر عبدالله قاسمی گفت: نتایج این آزمایش نشان داد اسانس استخراجی از گیاه بومادران سبزکوهی، دو ترکیب داروئی ارزشمند به نام های « کامازولون » و « آلفا بیزا لولول » را داراست.

وی افزود: این ترکیبات خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و تسکین دهنده، التیام بخش و ضد عفونی کننده دارد.

دکتر قاسمی گفت: این تحقیق همچنین نشان داده است نیمی از اسانس آبی رنگ استخراجی از بومادران سبز کوهی را ترکیب داروئی « کامازولول »، ۲۵ درصد آن را ترکیب « آلفا بیزا لولول » و بقیه را ترکیب انواع « سزی کوئی ترپن » تشکیل می دهد.

مدیر مرکز تحقیقات گیاهان داروئی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اضافه کرد: پیش از این وجود این دو ترکیب داروئی در اسانس گیاهان « بومادران هزار برگ » و « بابونه آلمانی » گزارش شده بود.

دکتر یاسین صعیدی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هم گفت: نتایج این تحقیقات برای چاپ در یکی از ژورنال های علمی کشور هند، پذیرفته شده است.

« بومادران » گیاهی دارویی و تلخ مزه، از تیره مرکبان ( گل ستاره ای ها ) است که در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری بویژه سبزکوه، به صورت وحشی رشد می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.