×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سید محمد الیاسی (اشرف الحکما) طبیب بزرگ کردستان

سید محمد الیاسی طبیب الحکما

سید محمد الیاسی معروف به طبیب الحکما

به استناد مدارک و شواهد موجود، کُردها قومی هستند که در راه خداشناسی، علم و دانش گام های بلندی برداشته اند.

 از میان این بزرگ مردان، خلاصه ای از زندگی نامه سید محمد الیاسی مشهور به سید محمد حکیم و ملقب به اشرف الحکما به شرح زیر است.

 مرحوم سید محمد الیاسی فرزند سید خضر فرزند سید علی از سادات باینچوب و طایفه سیدرحمتی است که در شب چهارشنبه ماه ذیقعده سال ۱۳۹۵ هجری قمری برابر با ۱۲۵۱ هجری شمسی و ۱۸۷۲ میلادی در روستای صادق آباد واقع در ۶ کیلومتری دهستان حسین آباد و حدود ۵۰ کیلومتری شهرستان سنندج در میان خانواده ای مذهبی و اهل علم دیده به جهان گشود.

 سید محمد الیاسی این ستاره دانش ادیان و ابدان، در اوان کودکی از هوش و ذکاوت سرشاری بهرمند بود ایشان در سن کودکی نزد پدر بزرگوارش قران مجید و مقدمات علوم را فرا گرفت.

 پس از ختم قرآن کریم، راه طلبگی را در پیش گرفت و برای فراگیری علوم دینی و طبابت راهی اورامانات ایران و عراق شد ودر مدت کوتاهی این علوم را به کمال آموخت و موفق به اخذ گواهی افتاء و تدریس از دست اساتید آن زمان شد.

پدران و اجداد سید محمد الیاسی، غالبا در علم و فن طبابت سر رشته داشته اند و در واقع می توان گفت که این حرفه موروثی خانواده ایشان بوده است.

به خصوص سید محمد که در اوان جوانی به تحصیل روشهای مختلف معالجه پرداخت . به مداوای بیماران همت گماشت و سرآمد طبیبان و جراحان زمان خود شد.

 به گونه ای که بیماری های نادر و صعب العلاج آن زمان را به خوبی تشخیص داده و با اطلاعات گسترده در زمینه طب گیاهی و خواص گیاهان و کتب مختلفی که در این زمینه در اختیار داشت، بیماران را در زمان کوتاهی معالجه نموده است.

نامبرده در جراحی شکسته بندی ید بیضایی داشته و سخت ترین و پیچیده ترین شکستگی ها را با مهارت و دقت بهبود بخشیده است.

سید محمد حکیم در عین حال مردی متدین، نوع دوست و خدمت گذار بوده که قسمت اعظمی از عمر شریفش را صرف درمان دردمندان کرده است.

جالب آنکه بدون توجه به مقام و موقعیت بیماران و بدون توقع مادی از آنان، خدمت بی شائبه خود به همنوعان اعم از فقیر و غنی را مد نظر داشته است.

در سال ۱۳۰۰ه.ش مرحوم سید محمد الیاسی به همراه برادرش سید احمد، روستای حسین خان گروس (حوضه بخش نجف آباد بیجار) را به دلیل تنوع گیاهان دارویی مراتع آن از آقای هادی خان خسرو آباد خریداری و تملک نمود.

اشرف الحکما پس از اسکان در روستای حسین خان همچون گذشته کمر خدمت به خلق را بست و سراسر عمر شریفش را وقف خدمت به مردم نمود.

از آنجا که مراتع حسین خان و روستای مجاور سرشار از گیاهان دارویی بود در فصول بهار و تابستان قبل از طلوع خورشید راهی کوهستان شده و گیاهان دارویی را جمع آوری می کرد و از آنها داروهای متنوعی تهیه می کرد.

نقل است که همیشه خورجین مرکبش پر از داروهای دست ساز او بوده و در مسیری که عبور میکرد بیماران به ایشان مراجعه نموده و تقاضای مداوا می نمودند.

ایشان نیز با خونسردی تمام برای هر دردی داروی مخصوصی را تجویز نموده و به بیماران می داد و آنها بهبودی حاصل می نمودند.

پس از مدتی آوازه کارش مرزها را در نوردید و به بیرون از کشور رسید، به گونه ای که از مناطق مختلف از جمله سلیمانیه عراق، سمرقند، هندوستان و… کتب متعدد و چند اطلس پزشکی به ایشان هدیه کرده اند که قسمتی از آنها موجود می باشد.

سید محمد با توجه به تجارب و تحقیقات در طول عمر خود چندین کتب مختلف را در زمینه های پزشکی، دینی و فلسفه تالیف نمودند که در کتابخانه خانوادگی موجود می باشد.

در سال ۱۳۱۰ ه.ش طی نامه و لایحه ای به امضای بزرگان و علمای سنندج و به تایید نظمیه آن زمان استادی و چیره دستی ایشان در طبابت مورد تقدیر و تایید قرار گرفت.

همچنین به پاس خدمات و توانمندی های شگرف و بی شائبه ایشان توسط حکام آن دوره لقب اشرف الکما گرفتند. اشرف الحکما در سن ۶۳ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در روستای حسین خان به خاک سپرده شد.

  1. سنندج

    یعنی اینکه سید محمد حکیم و سید احمد باهم روستای حسین خان رو خریدن واقعیت داشته یا بر روی تعصب اینجوری نوشته شده تو این وبلاگ

  2. darya

    خوب بود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.