×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
“داروخانه‌های طبیعی” جایگزین عطاری‌ها می شوند

دکتر جمشیدی، رئیس اداره دارو‌های گیاهی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در هر صنفی خلاقیت‌هایی صورت می‌گیرد اما نمی‌توان همه ی کسانی که در آن صنف هستند را یکسان دانست، بیشتر اطلاعاتی که ما از “طب سنتی” داریم از طریق عطاری‌های قدیمی به ما رسیده است اما متاسفانه عطاری‌هایی که تعداد‌شان نیز اندک نیست شرایط مطلوبی را دنبال نمی‌کنند.

 وی گفت: هنگامی که یک عطاری در حال شکل گیری است باید موارد زیادی در مورد فردی که می‌خواهد به مردم اطلاعات پزشکی و درمانی بدهد را بررسی کنیم، متاسفانه در بعضی از این مغازه‌ها با جوان‌هایی روبه رو می‌شویم که سن کمی دارند اما مبادرت به امر درمان، داروسازی و تداخل در کار بهداشتی و درمانی می‌کنند که اصلا قابل قبول نیست.

 جمشیدی افزود: عطاری‌ها باید گیاه را به صورت فله‌ای ارائه کنند و نباید وارد بحث داروهای صنعتی شوند و فرآورده‌ نهایی را عرضه کنند، اما متاسفانه در حال حاضر این داروها را عرضه می‌کنند.

 وی ادامه داد: در توزیع این دارو‌ها در عطاری‌ها بحث مجوز مطرح نیست، فرآورده‌های دارویی که در کشور و از سازمان غذا و دارو مجوز می‌گیرند، باید در داروخانه‌هایی که مجوز دارند و با مسئولیت فنی دارو سازی که صلاحیت فنی او نیز ارزیابی شده طبق شرایط ارائه شود.

 رئیس اداره دارو‌های گیاهی وزارت بهداشت بیان کرد: عطاری‌ها برای تاسیس از “وزارت بهداشت و درمان” مجوز نمی‌گیرند و مثل بقیه اصناف باید از صنف خود مجوز بگیرند، اما متاسفانه بعضی از این اشخاص به گفته خود افرادی که در این صنف هستند مجوز کسب از صنف هم ندارند، و همین امر ورود ما را به این عرصه مشکل کرده است.

 وی گفت: اگر عطاری‌ها در بحث پزشکی، دارویی و درمانی دخالت کنند، با آن‌ها مقابله می‌شود.

 جمشیدی تصریح کرد: “وزارت بهداشت” در این خصوص پیشنهادی دارد و پیشنهاد این است که مراکزی جایگزین عطاری‌ها شود مثل داروخانه‌ها که ما بتوانیم در آن‌ها ورود پیدا کنیم و بازرسی کنیم در عطاری‌های کنونی نمی‌توان این کار کرد.

 وی ادامه داد: متاسفانه عطاری‌ها به سمتی پیش می‌روند که ادعا‌های اغوا گرانه دارند و در بیماری‌هایی وارد می‌شوند که درمان قطعی وجود ندارد مثلا لاغری از آمفتامین استفاده می‌کنند که باعث بی اشتهایی فرد می‌شود اما قبل از لاغری مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند.

 جمشیدی افزود: یکی از بزرگترین خدماتی که ما و شما می‌توانیم انجام دهیم این است که از هر فردی در جامعه یک بازرس بسازیم که خود مراقب خود باشد.

 رئیس اداره دارو‌های گیاهی وزارت بهداشت در پایان گفت: ما باید برای هر چیزی که مردم را منع می‌کنیم یک جایگزین داشته باشیم بحث داروخانه‌های طبیعی جایگزین عطاری‌ها مطرح است که به زودی ایجاد می‌شوند و خدمات درست در حیطه دارو‌های طبیعی و گیاهی به مردم ارائه دهند و مهم‌تر اینکه قابل نظارت ما هم هستند ،جریمه با جرم در عطاری‌های کنونی تطابق ندارد که نهایتا باعث دلسردی بازرسان و عدم پیگیری آن‌ها می‌شود.

  1. لیلا زینلی

    با سلام
    این مجوز به ذانش آموختگان چه رشته هایی داده خواهد شد ؟
    به دانشجویان رشته ی گیاهان دارویی هم مجوز داده خواهد شد؟
    با چه سطحی از مدارک تحصیلی ؟

    • مدیر سایت

      با سلام
      به احتمال زیاد به دانش آموختگان گیاهان دارویی از فوق دیپلم به بالا

  2. مجتبی قاسم زاده

    سلام
    مجوز به چه کسانی داده میشه؟
    شرایط چی هست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.