×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۰۰ هکتار مزرعه زیره سبز در شهرستان مبارکه وجود دارد

همایون حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه محصول زیره در این شهرستان از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید جایگاه نخست در استان اصفهان را به خود اختصاص داده، اظهار کرد: ‌امسال ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان مبارکه به زیر کشت زیره آبی رفته است که با متوسط عملکرد ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار میزان ۶۰ تن محصول تولید و به بازار عرضه شده است.

وی افزود: زیره سبز به عنوان یک گیاه دارویی در شهرستان کشت می‌شود که کشت نیمه دیم محسوب می‌شود و مراحل آخر آبیاری آن همزمان با مراحل پایانی رشد گندم و جو بوده که اگر بارندگی مطلوب باشد به طور حتم نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه تصریح کرد: با توجه به اینکه وضعیت بارندگی هر سال نوسان داشته و کشت این محصول وابسته به آن است به گونه‌ای که در سال پر باران ۸۰۰ هکتار کشت زیره داشته‌ایم، اما با کاهش بارندگی‌ها متوسط کشت در چند سال اخیر ۱۰۰ هکتار بوده است.

وی اضافه کرد: متوسط محصول برداشت‌شده امسال نیز برابر ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده است که در سال‌های کم بارش به ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار می‌رسد.

حاتمی با بیان اینکه قدمت کشت گیاهان دارویی نظیر زیره در مبارکه به سال‌های دور می‌رسد، خاطرنشان کرد: کشت انواع گیاهان دارویی از گذشته وجود داشته است، اما در سنوات گذشته به دلیل اهمیت موضوع سوددهی کشت زیره و زعفران ارجحیت یافته است که دلایل آن نیز وجود مناطق و اقلیم مناسب برای کشت این محصولات در شهرستان مبارکه است.

وی میزان اشتغال‌زایی در زمینه کشت و تولید محصول زیره را ۴۰۰ نفر عنوان نمود و گفت:‌ مصارف این محصول شامل دارویی،‌ غذایی و صنعتی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.