×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حمام های گیاهی مؤثر برای سلامت پوست، ریه، درمان هموروئید و آرتروز

حمام گیاهی

حمام های گیاهی می توانند درمان خوبی برای بسیاری از بیماریهای و ناراحتی های جسمی و روحی باشند.

امروزه حتی در برخی کشورهای اروپایی هم از تکنیک‌ها و متدهای آب درمانی و حمام درمانی گیاهی، برای درمان و تسکین بسیاری از دردها و بیماری‌ها بهره می‌گیرند. همان شیوه‌ای که در بسیاری از متون طب سنتی هند و ایران از آن با عنوان شیوه‌های طبیعی درمان یاد شده و ما ایرانی‌ها خیلی ساده از کنار آنها عبور می‌کنیم.

شیوه حمام‌درمانی گیاهی که ازجمله شیوه‌های درمانی مشرق زمین است نه‌تنها به عنوان یک شیوه‌درمانی بلکه به‌عنوان شیوه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، پاکسازی و میکروب‌زدایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای بی‌خوابی دنبال چاره می‌گردید؟ در این آب دراز بکشید

به گفته درمانگران طب سنتی نوشیدن چای سنبل‌الطیب پیش از خواب تاثیر زیادی در عمق و کیفیت خواب دارد. این در حالی است که حمام کردن با عصاره یا جوشانده به‌دست آمده از سنبل‌الطیب هم می‌تواند تاثیر زیادی در درمان و بهبود اختلال خواب و درمان عوارض ناشی از بی‌خوابی و بدخوابی داشته باشد.

برای استفاده از این حمام کافی است عصاره یا جوشانده سنبل‌الطیب و بابونه را به میزان مساوی مخلوط کنید و یک لیوان از آن را درون وان پر از آب نیمه ولرم بریزید و نیم ساعت در آن دراز بکشید. بهتر است این حمام را نیم ساعت قبل از خواب و هر شب تکرار کنید تا از نتایج آرام‌بخش و خواب‌آور آن بهره‌مند شوید. برای تهیه جوشانده این گیاهان کافی است ۱۰ گرم از هر یک از این گیاهان را با ۳ لیوان آب روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب آن بجوشد تا از سه لیوان ۲ لیوان آب باقی بماند.

اگر دمای بدنتان زیاد است:

افرادی هستند که از افزایش حرارت و دمای بدن شکایت دارند. این افراد عموما کلافه و خسته هستند و به محض رسیدن به منزل سراغ یخچال می‌روند. یکی از شیوه‌های کاهش میزان حرارت بدن نوشیدن شربت خاکشی خنک است که با شربت بهارنارج تهیه شده باشد.

در عین حال پاشویه کردن با عصاره گریپ‌فروت هم در این زمینه بسیار موثر است. برای پاشویه کافی است ۱۰تا ۱۵ قطره عصاره گریپ‌فروت را درون ظرف بریزید و به آن یک تا ۲ پارچ آب اضافه کنید. سپس با این آب پاها را به مدت ۱۵ دقیقه پاشویه کنید. دقت کنید آبی که برای پاشویه استفاده می‌کنید خنک باشد تا به کاهش دمای بدن کمک کند.

می‌خواهید پوستی جوان داشته باشید: با عصاره این گیاه حمام کنید

اگر در گروه افرادی قرار دارید که مجبورید چند ساعتی را زیر نور خورشید بگذرانید، بهتر است به توصیه ما عمل کنید. حمام کردن با آبی که در آن اسانس یا عصاره پرتقال وجود دارد تاثیر زیادی در شادابی پوست و آبرسانی بهتر سلول‌های پوستی دارد. برای این منظور کافی است وان حمام را از آب ولرم پرکنید و نصف استکان عصاره یا اسانس پرتقال را درون وان بریزید. خلال کردن پوست تازه پرتقال و قرار دادن آن در این آب هم می‌تواند به بهبود شادابی و افزایش ریلکسی شما کمک کند. تنها کافی است به مدت ۳۰ دقیقه در وان دراز بکشید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه و دوش گرفتن، خواهید دید که پوست بدن‌تان نرم، بانشاط، جوان و لطیف شده است.

برای تهیه اسانس نارنج یا پرتقال کافی است رنده شده پوست این میوه را بجوشانید و پس از جوشانیدن آن را صاف کرده و در حمام استفاده کنید. اگر عصاره صنعتی پرتقال را در داروخانه‌ها پیدا نکردید، می‌توانید با جوشاندن خلال پوست پرتقال این عصاره را تهیه کنید.

اگر از سنگینی هوا خسته‌اید: با این حمام میکروب‌زدایی کنید

روزهایی که مجبورید بیشتر در سطح شهر تردد کنید بیشتر از همیشه در معرض هوای کثیف و آلوده، دود ماشین‌ها و دیگر آلودگی‌های محیطی قرار می‌گیرید. در این شرایط افراد بیشتر از همیشه دچار سنگینی هستند و احساس کسالت می‌کنند.

برای رفع این مشکل راه‌حل ساده‌ای وجود دارد و آن حمام کردن با آبی است که عصاره اکالیپتوس در آن وجود دارد. برای تهیه این عصاره کافی است ۱۰ تا ۱۵ گرم اکالیپتوس را درون ۳ لیوان آب بریزید و اجازه دهید یک لیوان از آب موجود در آن تبخیر شود و بجوشد. این جوشانده را پس از ولرم شدن به آب نیمه ولرم وان اضافه کنید. دراز کشیدن در این وان و استنشاق عطر خوش اکالیپتوس علاوه بر میکروب‌زدایی می‌تواند به میکروب‌زدایی از سیستم تنفسی بدن هم کمک کند.

دردهای مفصلی دارید؟ زنجبیل‌درمانی کنید

حمام کردن با عصاره زنجبیل می‌تواند بخش زیادی از دردهای مفصلی و استخوانی را تسکین دهد. اگر این روزها درد‌های مفصلی کلافه‌تان کرده، می‌توانید با حمام کردن با عصاره زنجبیل بخش زیادی از دردهای‌تان را تسکین دهید.

اما باید مراقب باشید که اگر در گروه افراد گرم‌مزاج قرار دارید نباید بدون مشورت با متخصص طب سنتی و به طور خودسرانه از این گیاه دارویی استفاده کنید. چراکه ممکن است با حساسیت یا برون‌ریزی پوستی رو‌به‌رو شوید. برای استفاده از این حمام کافی است ۳ تا ۴ قطره از عصاره زنجبیل را درون وان حمام بریزید و برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون آب دراز بکشید.

از هموروئید خسته شده‌اید: با بابونه شست‌وشو کنید

حمام کردن با عصاره گیاه بابونه تاثیر زیادی در بهبود جراحت‌های سطحی، درمان بواسیر و رفع اسپاسم‌های ناشی از تحریک بواسیر در بدن دارد. حمام کردن با این گیاه در بسیاری موارد از سوی درمانگران طب سنتی به افرادی که دچار اگزما و حساسیت‌های پوستی هستند هم توصیه می‌شود.

برای حمام کردن با عصاره این گیاه کافی است نصف استکان عصاره بابونه را به آب وان اضافه کرده و به مدت ۲۰ دقیقه درون وان قرار گرفت. حتی بسیاری از درمانگران کمپرس کردن مخلوط آب و عصاره بابونه با پارچه نخی روی بدن را در تسکین سوزش‌ها و التهاب‌های ناشی از اگزما بسیار موثر می‌دانند.

ریه‌های‌تان را تقویت کنید: حمام آویشن

استفاده از حمام آویشن یکی از بهترین گزینه‌ها برای تسکین سرفه‌های کودکانی است که به بیماری سرخک مبتلا شده‌اند. درمانگران متعددی در مکاتب درمانی شرقی استحمام با آویشن را یکی از بهترین شیوه‌ها برای بهبود و تقویت عملکرد ریه‌ها می‌دانند و این شیوه را برای درمان سرفه کودکان مبتلا به سرخک و بزرگسالان مبتلا به سرفه‌های مزمن، برونشیت و تنگی‌نفس توصیه می‌کنند.

برای استفاده از این حمام کافی است نصف فنجان عصاره آویشن را درون وان ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه درون وان دراز بکشید. باید مراقب بود که پس از این حمام کودک را به دقت در محیطی گرم و با لباسی مناسب قرار داد تا سرما نخورد.

منبع: برترین ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.