×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

صادرات هر کشور وابسته به تولیدات داخلی و پتانسیل های موجود آن کشور است، که بیش از میزان بازار مصرف داخلی تولید و برای ارزآوری به کشورهای دیگر صادر می شود.

اما آیا می توان آنچه را که مربوط به سرمایه های ملی و میراث گذشتگان برای آیندگان است، بدون برنامه ریزی و آینده نگری صادر کرد.

نماینده شورای استان اصفهان در محیط زیست روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کشور ایران دارای خاک حاصلخیز و مناسبی برای کشت گلها و گیاهان است و وجود هزاران گونه نادر گیاهی در کشور موید این مطلب است.

‘کیومرث خامه ای’ افزود: تولید می تواند پشتوانه صادرات باشد اما در جایی که گیاهانی همچون موسیر به صورت خودرو رشد کرده و کشت و کار نمی شوند چگونه مجوز برای آن صادر می شود تا در پی آن یک فاجعه زیست محیطی دیگر گریبان کشور بگیرد.

وی اظهار داشت: گیاه موسیر که اغلب پیاز آن مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل افزایش نرخ آن، این روزها مورد هجوم سودجویان قرار گرفته و بدون برنامه ریزی و آینده نگری برداشت می شود.

خامه ای با اشاره به برداشت غیر اصولی و قبل از فصل تکثیر گیاهان،بیان داشت: برداشت زودتر از موعد تخم ریزی، موجب نابودی موسیر و گیاهان دیگر در دامنه رشته کوههای زاگرس می شود.

وی افزود: با توجه به پوشش گیاهی خاص منطقه زاگرس بویژه شهرستان خوانسار که آمیزه ای از گیاهان دارویی، گون، گلهای لاله واژگون و موسیر است این تخریب بسیار زیاد و تاسف بار است.

وی اظهار داشت: به دلیل تشابه پیاز گل لاله واژگون با پیاز موسیر، اکثر سودجویان به دور از چشم ماموران منابع طبیعی و حتی با استفاده از تاریکی شب اقدام به برداشت پیاز موسیر می کنند که در این میان پیاز گلهای زیادی نیز به اشتباه از زیر خاک بیرون کشیده و گیاهان دارویی بسیاری هم در کنار آنها از بین می رود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان خوانسار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مرتع متعلق به دولت است و هیچ کس نمی تواند طبق قانون در آن تصرف کند، اما قانون در مواردی به اشخاص اجازه می دهد با دریافت مجوز از منابع طبیعی و در قالب طرح بهره برداری نسبت به برداشت برخی از گیاهان و پیازهای خودرو طبیعی اقدام نمایند.

‘محمد قاسمی’ افزود: البته اینگونه نیست که به بهره بردار اجازه بهره برداری از یک محصول به عنوان مثال کتیرا یا آنغوزه به صورت دائم داده شود بلکه این مجوزها به گونه ای است که به ازای هر سال بهره برداری، دو تا سه سال باید برای تکثیر گیاه به مرتع استراحت داده شود و کسی حق بهره برداری ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای خشکسالی بهره برداری از بعضی گیاهان همچون کتیرا ممنوع است، اظهار داشت: در سالهایی که بارندگی مناسب باشد ،اجازه بهره برداری با اولویت افراد بومی و محلی به صورت اصولی داده می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی خوانسار پیشنهاد کرد مسئولین از صادرات بدون مجوز موسیر وگیاهان دارویی جلوگیری کنند تا سودجویان و قاچاقچیان نتوانند به منابع طبیعی کشور آسیب برسانند.

قاسمی گفت: در صورت مکلف کردن خریدار و فروشنده و صادر کننده موسیر و گیاهان دارویی به اخذ مجوز بهره برداری از منابع طبیعی می توان برداشت بی رویه از منابع طبیعی کشور را کنترل کرد و اگر هم کسانی بدون مجوز اقدام به خرید و فروش این اقلام کنند مشخص خواهد شد که به صورت غیر مجاز برداشت صورت گرفته و قاچاق محسوب می شود.

تشویق کشاورزان به کشت گیاهان دارویی و موسیر به جای محصولاتی همانند سیب زمینی ، پیاز وهویج که نیاز به آب فراوان دارند برای تکثیر گیاهان کمیاب و خود رو و همچنین نظارت دقیق و برخورد جدی با سودجویان ودلالان منابع طبیعی و جلوگیری از صادرات غیر قانونی و بدون مجوز از جمله راهکارهایی است که می تواند از هجوم به منابع طبیعی و تاراج این سرمایه های ملی جلوگیری کند.

کشور ایران به دلیل دارا بودن آب و هوای گرم و خشک و ضرورت مدیریت منابع آبی کشور برنامه ریزی را باید به گونه ای انجام دهد که کشاورزان با وارد شدن به کشت گیاهان دارویی و محصولاتی که نیاز به آب کم دارند برای توسعه کشاورزی و صادرات گام برداشته و همچنین از عرصه های منابع طبیعی و ذخیره های طبیعی کشور حفاظت کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.