×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استقبال کشاورزان از طرح جامع تولید و ارتقای کیفیت زعفران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، علی حسینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: زعفران کاران در خراسان جنوبی از این طرح استفاده زیادی می کنند و محصول زعفران با کیفیت بهتر و با سلامت بهداشتی تولید می شود و رنگ خوبی هم دارد.

حسینی اظهار داشت: به خاطر محدودیت امکانات نمی توانیم به همه تقاضاهای کشاورزان پاسخگو باشیم.

وی گفت: با اجرای این طرح، امکان تقلب در توزیع زعفران از بین می رود چون ارتباط تولیدکنندگان و صادرکنندگان و مصرف کنندگان در فرایندی شفاف ساماندهی می شود.

حسینی گفت : این طرح در آینده نزدیک هم بر تقلب ها در توزیع زعفران خط پایان خواهد کشید و جایگاه جهانی ایران صیانت خواهد شد.

حسینی افزود: بانک اطلاعات کامل از زعفران ایران ایجاد می شود و دیگر هنگام برداشت محصول، تنش های کاهش قیمت وجود نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران بزرگترین تولید کننده زعفران است ، گفت: با کددار شدن محصول زعفران، کشاورزان می‌توانند محصول شناسنامه‌دار خود را ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت بازار به فروش برسانند.

حسینی با اعلام صادرات سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن زعفران افزود: بخشی از زعفران کشور نیز به صورت چمدانی از کشور خارج می‌شود که آمار دقیقی از آن در دست نیست.

وی گفت: صادرات زعفران به ۴۶ کشور در ۵ قاره دنیا انجام می‌شود و ایران رتبه نخست را دارد و یونان و هند به طور مشترک رتبه دوم و مراکش و اسپانیا به ترتیب رتبه‌های سوم و چهارم را در صادرات زعفران دنیا دارند. وی افزود : بخش عمده‌ای از زعفران ایران به اسپانیا صادر و با بسته بندی‌ های ویژه و برندهای اسپانیایی در دنیا عرضه می‌شود.

۸۰ تا ۹۰ درصد از صادرات زعفران ایران از خراسان رضوی تامین می‌شود. نام خراسان رضوی به عنوان رویشگاه اصلی و تاریخی زعفران جهان در کنار مشهورترین زعفران دنیا قرار دارد. شهرستان‌های کاشمر، باخرز، گناباد و غیره جزو بهترین تولید کننده‌های زعفران استان خراسان رضوی است.

تولید زعفران در دو استان خراسان رضوی و سپس خراسان جنوبی به دلیل سازگاری این محصول با اقلیم خشک و کویری صرفه اقتصادی خوبی برای کشاورزان این مناطق دارد. در استان‌های خراسان شمالی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، قم، گلستان و غیره نیز زعفران در سطح بسیار کم کشت می‌شود.

زعفران گیاه چند ساله‌ای است که از طریق بنه یا پیاز تکثیر می‌شود و دوران رشد آن از ماه اول پاییز آغاز شده و تا نیمه آذر ماه به دوران بهره‌برداری می‌رسد. گیاه به رشد خود تا پایان فروردین ادامه می‌دهد و از نیمه دوم تا آخر اردیبهشت ماه به خواب تابستانی می‌رود و تابستان نیز به آبیاری یا عملیات زراعی نیاز ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.