×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روز گیاهان دارویی و معطر ایران

روز گیاهان دارویی و معطر ایران

.

نویسنده: محمدتقی عبادی

دانشجوی دکتری گیاهان دارویی دانشگاه تربیت مدرس تهران

.

گیاهان دارویی از دیرباز نقش مهمی در سلامت و معیشت جامعه ایران داشته اند. چه بسیار افرادی که بواسطه دسترسی به این موهبت الهی از خطر مرگ رهایی یافته و چه بسیار مردمی که با برداشت از طبیعت یا کاشت آنها سبب امرار معاش خانواده ای گردیده اند. گیاهان دارویی بر خلاف سایر مواردی که در اثر گذر زمان کارکردشان را از دست داده اند، همچنان در زندگی روزمره مردم نقش آفرینی می کنند و حتی به عنوان ماده اولیه کارخانجات داروسازی نیز اهمیت یافته اند.

حال با این مقدمه قصد دارم نکته ای تقریبا مغفول مانده را بیان نمایم. نامگذاری روزی در تقویم رسمی کشورمان با عنوان روز گیاهان دارویی و معطر! البته از این جهت آن را تقریبا مغفول مانده می دانم که سال گذشته انجمن گیاهان دارویی ایران تصمیم گرفت با رایزنی با نهادهای مسئول، این کار را انجام دهد ولی به سرانجامی نرسید.

ایران با داشتن در حدود ۲۵۰۰ گونه گیاه دارویی، عطری، ادویه‌‌ای، آرایشی و بهداشتی روزی را به این نام ندارد ولی آمریکا با ۱۸۰۰ گونه گیاه دارویی، روزی را با عنوان Herb Day بهمراه جشنی مفصل برگزار می کند.

روز گیاهان دارویی و معطر - Herb dayلوگوی روز گیاهان دارویی آمریکا

.

چرا نباید در یک روز از سال به مسئولین ذیربط یادآور شویم که سلامت جامعه نیاز به توجه به این مخلوق پرفایده ی خداوند دارد! همان موجودی که در طب سنتی کشورمان جایگاهی بس رفیع دارد و حکمای میهن مان در کتاب هایشان به کرات از آنها یاد کره اند.

همان هایی که هر ساله با قیمت ناچیز از کشورمان به تاراج برده می شوند و با چند ده یا چند صد برابر قیمت اولیه پس از فرآوری به خودمان فروخته می شوند! همان هایی که بالغ بر ۶۰ درصد داروهای مورد استفاده کشورهای صنعتی را تشکیل می دهند و در کشور ما در حدود ۶ درصد!!

بیائیم نگرشی تازه به این درمانگرهای طبیعت داشته باشیم و با فرهنگ سازی صحیح و نظارت دقیق و علمی بر شرکت های داروسازی گیاهی و برخی از مدعیان طب سنتی بهمراه نامگذاری یکی از روزهای سال به نام روز گیاهان دارویی و معطر (ترجیحا در اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه که فصل گلدهی بسیاری از گیاهان دارویی و معطر است)، گامی در راستای اعتلای این علم و صنعت برداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.