×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
برداشت بیش از ۱۱ تن گیاه دارویی در چهارمحال و بختیاری

مزرعه برداشت گل همیشه بهار

مزرعه برداشت گل همیشه بهار

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، مدیر امور باغبانی اداره کل جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران از برداشت ۱۱ تن و ۵۰۰ کیلوگرم گیاهان دارویی، در این استان خبر داد.

حمیدرضا منصوری گفت: ۱۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری، زیر کشت گیاهان دارویی می باشد که از این میزان، به طور میانگین، یک تن و ۱۵۰ کیلوگرم درهرهکتار، برداشت می شود.

منصوری، با اشاره به اینکه گیاهان دارویی کشت شده در استان چهارمحال و بختیاری، شامل آویشن، نعناع فلفلی، کدو تخم کاغذی و بادرنجبویه می باشد، گفت: بادرنجبویه با ۴ هکتار و آویشن با ۳ هکتار، بیشترین سطح زیر کشت و کدو تخم کاغذی با ۱ هکتار، کمترین سطح زیر کشت را در این استان، به خود اختصاص داده اند.

استان چهارمحال و بختیاری یک درصد از مساحت کشور را در اختیار دارد اما با وجود همین مساحت، و با توجه به استعداد بالا و شرایط مطلوب موجود، می‌تواند یکی از مراکز پرورش گیاهان دارویی در کشور باشد.

این در حالی است که از بیش از ۳۰ هزار هکتار مساحت زیر کشت گیاهان دارویی در کشور، تنها ۱۰ هکتار در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

البته کارخانه‌های فرآوری، نقش مهمی در بالابردن صرفه اقتصادی و ایجاد انگیزه برای کشت گیاهان دارویی دارند.

استان چهارمحال و بختیاری از مهمترین رویشگاههای طبیعی گیاهان دارویی در کشور گفتنی است؛ استان چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از آب و هوا و موقعیت جغرافیایی و کوهستانی مطلوب و مستعد، و داشتن پوشش گیاهی و مراتع زیبا و متنوع، به عنوان یکی از مهمترین رویشگاههای طبیعی گیاهان دارویی در کشور نیز محسوب می شود.

از ۸ هزار گونه گیاهی شناخته شده یک هزار و ۵۰۰ گونه مختص ایران است که از این تعداد نیز رویش ۳۰۰ گونه معادل ۲ درصد از این میزان، مختص استان چهارمحال و بختیاری بوده و در استان دیگری رویش ندارد.

کما اینکه متأسفانه، برخی از این گونه ها، به دلیل برداشت بی‌رویه و ناصحیح در حال انقراض و نابودی است.

گیاه کرفس از دیگر گیاهان دارویی و معطر استان چهارمحال و بختیاری است که به دلیل ریشه کنی و برداشت نامناسب، این گیاه بی نظیر در معرض انقراض قرار دارد.

هر ساله با آغاز فصل بهار و رویش گیـاهـان مـرتعی، بومی های منطقه استان چهارمحال و بختیاری، گیاهـان دارویی و غذایی از جمله کنگر، نعناع، آویشن، لیز، ترشک، کاردین، مرزن جوش، مرزه کوهی و خارشتر را برای مصارف خانگی و فروش در بازارهای سنتی برداشت می کنند.

برداشت گیاهان دارویی در این استان، حداقل ۳ ماه طول می کشد و به عنوان منبع درآمد فصلی برای برخی از افراد و خانواده ها به حساب می آید.

برخی از این گیاهان جنبه دارویی و درمانی دارند و برای تولید عرقیات گیاهی استفاده می شوند و برخی نیز همچون شنگ و مچه به صورت طبخ شده، کاربرد غذایی و تازه خوری دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.