×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

توجه به علم و تکنولوژی برای دستیابی به پیشرفت و استقلال واقعی از عناصر اساسی فرهنگ جهان معاصر به شمار می آید ، بی شک، شناخت درست علوم و فنون جدید و کاربرد آنها و همچنین انجام پژوهشهای متناسب با نیازهای جامعه، عامل اصلی رشد و توسعه فرهنگی ، اجتماعی ، صنعتی و اقتصادی است . بدیهی است که بدون توجه به این امر، تحقق اهداف آموزش و پژوهشی به نحو مقتضی (مطلوب ) امکان پذیر نخواهد بود. بنابر این، بین پیشرفتهای علمی و فنی از یک سو و رشد و توسعه فراگیر و پویا از سوی دیگر رابطه ای مستقیم و ناگسستنی برقرار است.
پژوهشهای مستمر علمی ، در قلمروهای مختلف دانش بشری طبیعتاً تحولاتی را ایجاد می کند وافقهای جدید و روشنی را برای دسترسی به فرآورده های بدیع و بی سابقه پیش روی قرار می دهد. بر این اساس، تاریخ زیست شناسی – در روند تحول خود، گهگاه به نقاط عطفی دست یافته است . پیشرفتهای چشمگیر حاصل در زیست شناسی مولکول ، به ویژه در پژوهشهای ژنتیکی و بیوشیمیایی ، به کمک فنون و روشهای دستکاری ژنها و پیدایش مهندسی ژنتیک ، در حقیقت انقلابی را در عرصه علوم تجربی به وجود آورده است. با اطمینان می توان گفتت که مهندسی ژنتیک شگفت انگیز ترین رخداد علمی – تجربی است که بشر تاکنون به آن دست یافته است وبدیهی است که آگاهی جامع و ریشه ای از چگونگی پیدایش ، استقرار و کاربرد آن ضروری است.
مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در زمینه های مختلف علمی – زیستی (مانند کشاورزی، علوم پزشکی و دارویی و صنعت ) کاربردهای ارزشمند است که آثار خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی روزمره انسان و در عرصه های گوناگون علمی ، پژوهشی ، اقتصادی ، صنعتی اجتماعی و فرهنگی ظاهر ساخته است.
پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به عنوان یک موسسه پژوهشی و به منظور انجام تحقیقات علمی – صنعتی و بویژه کاربردی ، براساس مصوبه ی ۶۶/۳/۳۰ شورای گسترش آموزش عالی تاسیس گردید تا از یک سو در جهت نیل به اهدافی چون تحقیقات در زمینه های مختلف علوم زیستی ، پزشکی ،‌ کشاورزی ، دارویی و بیوتکنولوژی گام بردارد و از سوی دیگر، آموزش و تربیت متخصصان و محققان دانشگاههای کشور را به عهده گیرد. در حال حاضر ، بیش از ۲۰۰ نفر در بخش های مختلف پژوهشی ، اداری و خدماتی مرکز فعالیت می کنند . علاوه بر این ، تعدادی از متخصصان و پژوهشگران سایر دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور، از طریق انجام طرح های تحقیقاتی مشترک و برگزاری دوره های آموزشی با پژوهشگاه همکاری می کنند.

رسالت ما و سازمان ما چیست؟
ما تولید کننده علم و خالق فناوری های زیستی هستیم.
ما برای رفع تنگناهای علمی و اجتماعی ، ایجاد زمینه های رشد علمی و اقتصادی ، تربیت محققان مجرب، دستیابی به دانش فنی لازم در جهت توسعه فناوری های زیستی و کمک به خودکفایی کشور که حاصل آنها کسب اقتدار ملی و افتخار بین المللی برای ملت ودولت ایران است به وجود آمده ایم. بقای ما در گرو رسیدن به اهداف فوق است، زیرا بدون کسب این اهداف وجود ما مفهومی ندارد.
ما در تماس دائم با مراکز علمی معتبر داخل و خارج کشور هستیم و این تماس ها را توسعه خواهیم داد تا علم و دانش روز را کسب کرده ، نیازهای اساسی و مشکلات سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی جامعه را بهتر تشخیص داده و با نوآوری های موفق خود، در مقابله با آنها کنش مناسب نشان دهیم. فلسفه وجودی ما ایجاد محیطی سالم برای بقای هموطنان، کمک به سلامت و بهداشت آنان و خدمت به جامعه بشری است.
ارزش بنیادی ما نه پول است ، نه ابزار، هر چند هر دو را برای ادامه کار لازم داریم، ارزش بنیادی ما نیروی انسانی متخصص و متعهد است (نیروهای فکری مسئول) . ما عزم آن داریم تا با تلاش در جهت دستیابی به علم و فناوری های زیستی نوین،سایر فناوری ها را تحرک بخشیده و راه حل هایی برای مسایل اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی کشور پیدا کنیم و از این راه حمایتهای سیاسی و مالی مسئولین طراز اول کشور و مردم را بدست آورده و به سمت اهداف عالیه خود برای تبدیل شدن به یک مرکز علمی پیشتاز در منطقه خاور میانه و جهان حرکت نمائیم. وجه تمایز ما با سایر مراکز علمی نو بودن دانش ما است .

مشارکت های تحقیقاتی – صنعتی
تاکنون ۵۴ تفاهم نامه داخلی و ۷ تفاهم نامه خارجی بین پژوهشگاه و دیگر مراکز تحقیقاتی و شرکت ها منعقد شده است که نتایج حاصل از اجرای برخی از این تفاهم نامه ها به قرار زیر است:
–       داروی Triptoreline  و سایر آنالوگ های GnRH برای مصرف انسانی ساخته شد.
–       تولید هورمون رشد انسانی (بالک) با همکاری شرکت داروسازی ثامن ساخته شد.
–       اپرون سولفورزدایی به منظور طراحی سویه های باکتری نوترکیب با همکاری وزارت نفت کلون و بیان شد.
–       دستیابی به دانش فنی تولید باکتری های ریشه زا در تکثیر انواع نهال با همکاری موسسه خاک و آب.
–       ترکیبات جدید از هورمون القاکننده تکثیر ماهیان به نام GnRH برای ماهیان کپور، قزل آلا و خاویاری ( فاز ۱ و۲) با همکاری شرکت سهامی شیلات و کارگاه های تکثیر و پرورش ماهی تهیه شد.
–       کیت خالص سازی پلاسمید با همکاری شرکت سینا ژن ساخته شد.
–       کلونینگ و بیان ژن پوشش پروتئینی ویروس BNYVV در گیاه چغندر قند تراریخت، فازهای ۱ و ۲ و ۳ با همکاری موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه بذر چغندر قند.
–       GM-CSF انسانی نوترکیب در مقیاس نیمه صنعتی تولید گردید.
–       ژن های فرایند گوگردزدایی در باکتری انتخابی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی شدند.
–       عوامل بیماری های ویروسی تنفسی طیور با استفاده از روش های مولکولی با همکاری سازمان دامپزشکی تشخیص داده شد.
–      تولید آنتی بادی های نوترکیب انسانی بر علیه تومور ماکرها ی HER-2، CEA که به طور مشترک در کارسینوما و آدنو کارسینومای بیماران ایرانی وجود دارد.
–      بررسی افزایش تولید در میزان مواد موثره دارویی در Oleofera Sub  ، Papaver Somniferum و Artemisia با بکارگیری تکنیک های مهندسی ژنتیک با همکاری شرکت تامین مواد اولیه داروپخش (تماد)
–      تشخیص ویروس تب برفکی به وسیله RT-PCR و شناسایی سروتیپ های ویروس با استفاده از روش Multiplex-PCR با همکاری اتحادیه تعاونی دامداران استان تهران انجام شد.
–      روش های تشخیص مولکولی بیماری های ژنتیکی PKU، گالاکتوزمیا، لبر راه اندازی شده است و سرویس منظم به بیماران داده می شود.

 

فناوری های تولید شده پژوهشگاه

۱- هورمون رشد نوترکیب انسانی
۲- GnRH ماهیان
۳- کیت خالص سازی پلاسمیدی DNA
۴- GM-CSF نوترکیب انسانی
۵- دستیابی به دانش فنی تولید باکتری های ریشه زا در تکثیر انواع نهال
۶- کیت تشخیص گروه های خونی
۷- کیت تشخیص سریع Total RNA از بافت، ویروس، گیاه و سلول
۸- کاربرد برگ و پایه جوانه حاصل از کشت بافت برای تراریختی گیاه چغندر قند
۹- کیت تعیین جنسیت
۱۰- کیت Nested-PCR برای تشخیص بیماری لکه سفید در میگو
۱۱- کیت تشخیص سریع DNA از خون، بافت، ویروس، گیاه و سلول
۱۲- آنزیم تک پلیمراز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.