×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۰۰ گونه گیاه دارویی از اهمیت دارویی و صنعتی برخوردار است

محمود خدادوست در همایش ملی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد آمل اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی از حدود ۳۰ سال قبل به منظور توسعه طب سنتی را مورد توجه قرار داده و در ایران از سال ۸۶ رشته طب سنتی به عنوان یک رشته تخصصی دانشگاهی پذیرفته شده است.

وی از اجرای طرح ملی استفاده از داروهای گیاهی در کشور خبر داد و گفت: در چشم انداز برنامه پنجم توسعه کشور سطح زیرکشت گیاهان دارویی به حدود ۵۰۰هزار هکتار افزایش یابد و ایران در افزایش صادرات و فرآوری گیاهان دارویی در سطح اول کشورهای منطقه قرار گیرد.

خدادوست، اتخاذ سیاست ها، راهکارهای مناسب شناخت و واقع گرایانه و بکارگیری روش های علمی در تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی در کشور را ضروروی خواند و از متولیان خواست با توجه به استقبال خوب فارغ التحصیلان دانشگاهی برای این بخش همکاری بیشتری داشته باشند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شناسایی هشت هزار گونه گیاهی در جهان گفت: حدود هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی در ایران ارزش دارویی و قابلیت درمانی دارد.

خدادوست افزود: هم اکنون تنها حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰گونه گیاهان دارویی در ایران از اهمیت دارویی و صنعتی برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه سطح زیر کشت گیاهان دارویی به طور دقیق مشخص نیست و پراکندگی و تنوع کشت آن در همه جای ایران وجود دارد.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سهم صادرات سالانه ایران از تولید گیاهان دارویی را کمتر هزار تن اعلام و اضافه کرد: گردش مالی سالانه گیاهان دارویی در برخی کشورهای تولیدکننده این محصول حدود ۱۱۴ میلیارد دلار بوده که این رقم در ایران اکنون کمتر از ۵۰ میلیون دلار در سال بوده که متاسفانه به صورت خام و فرآوری نشده صادر می شود.

خدادوست با اشاره به اینکه گونه هایی دارویی نظیر زعفران، آویشن، باریچه، بوماداران، گزنه، گلپر، گشنیز، گل راعی، شیرین بیان،کتیرا، اسطو خودوس و بادرنجبویه از مهم ترین وپرمصرف ترین گونه های دارویی در کشور است، افزود: متاسفانه روند گیاه درمانی در کشور سنتی و غیربهداشتی فقط در عطاری ها به دست متقاضیان عرضه می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.