×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاه دارویی خربق سفید و خواص آن را بشناسید

خربق سفید white hellebore

خربق سفید White hellebore

نام فارسی: خربق سفید

نام علمی: Veratrum album

نام انگلیسی:  White Hellebore

شرح: گیاهی است پایا به ارتفاع یک متر، دارای ریزومهای کوچک و استوارنه ای به طول ۵-۳ سانتی متر که ریشه های متعدد به ضخامت ۲ میلی متر و طول ۲۰ سانتی مرت دارد. برگهای آن کاملا پهن و بیضی شکل است و ارتفاع آنها به ۲۵ سانتی متر می رسد و هر سه برگ متناوب بر روی ساقه قرار دارد (تفاوت باژانسین زرد که شبیه آن است). گلهای آن سفید مایل به سبز و به پهنای یک سانتی متر است که به صورت خوشه های افشان در قسمت انتهایی محور اصلی ساقه مجتمع می گردد. در ماههای تیر و مرداد گل داده و طعم آن تلخ نامطبوع است.

قسمت مورد استفاده: ریشه و ریزوم خشک شده.

زیستگاه و گردآوری : در نواحی کوهستانی اروپای مرکزی و بوفور در اغلب نواحی مرطوب کوهستانها می روید ولی بومی بریتانیا نیست بهتر است در پاییز یعنی موقعی که گیاه در حال پژمرده شدن است و یا در بهار که رشد آن شروع می شود جمع آوری شود ریزوم و ریشه آن را شسته، خرد کرده و در سایه یا آفتاب می خشکانند.

ترکیبات و اثر : دارای چند آلکالوئید است که برای انسان و دام سمی است و سبب استفراغ و افت فشار خون می شود. مقادیر زیاد آن علایم پیچیده مسمومیت همراه با مالیخولیا، اسهال، گرفتگی عضلات، ناراحتی های قلبی و غیره ایجاد می کند. گرد آن عطسه آور است و برای کک و شپش بسیار سمی است. فعالیت و سمیت برگهای آن در طول رشد گیاه بسیار متغیر است.

مصرف: بخاطر سمیت زیاد، خربق سفید باید تحت نظر پزشک یا دامپزشک تجویز شود در دامپزشکی برای افزایش اشتهای گاو مصرف می شود. از گرد ریشه آن به صورت استنشاقی به عنوان انفیه و عطسه آور استفاده می شود.

  1. salbali.saberi

    بهتر است توضیح بیشتر در باره امکان کشت درایران بدهید

    مشخصا استفاده در فراورده های دارویی ایران می شود یا نه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.