×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گزارش کامل همایش “طلای سبز”

دومین همایش طلای سبز

دومین همایش طلای سبز

دومین همایش ملی گیاهان طبیعی و سنتی با عنوان “طلای سبز” طی روزهای هشتم تا دهم آبان در محل سالن همایشهای بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این همایش دکتر جعفر میرفخرایی دبیر انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، دکتر امیر حسین جمشیدی رئیس اداره داروهای طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو، دکتر محمود فلامرزیان مدیر عامل شرکت داروسازی گل دارو و همچنین بسیاری از متخصصان و فعالان حوزه‌ پزشکی و درمان سنتی، سخنرانی داشتند.

محورهای این همایش شامل گیاهان دارویی، صنعت و کشت گیاهان دارویی، فرآورده های آرایشی و بهداشتی، تولید فرآورده های طبیعی، فناوری و دستاوردهای داروهای گیاهی، بسته بندی، فرآورده های طبیعی، استفاده از داروهای گیاهی در پزشکی ، جایگاه طب سنتی بود.

برگزاری همایش هر سال در هفته اول آبان

دکتر جعفر میر فخرایی رئیس شورای سیاست گذاری همایش طلای سبز و دبیر انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی با بیان اینکه دانش و صنعت کشت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی به سرعت در حال توسعه و تکامل است، افزود: ما سال قبل اولین همایش را برگزار کردیم که این همایش علمی توانست مخاطبان خوبی را جذب کند و راهکارهایی برای درخشان تر شدن وضعیت گیاهان دارویی در ایران فراهم کند.

وی ادامه داد: کشور ما از ۱۳ اقلیم معروف دنیا، ۱۱ اقلیم را دارد و تنها توجه به روش‌های علمی و تقویت این دانش است که می‌تواند ما را در بهره‌برداری از این اقلیم توانا کند.میر فخرایی افزود: با توجه به اهمیت صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و همچنین جایگاه خاص و پتانسیلهای ارزشمند موجود در کشور و همچنین به منظور ارتقاء سطح علمی و تخصصی و تعاملات تجاری و بازرگانی در این زمینه قرار است این همایش هر سال در هفته اول آبان برگزار شود.

۹۹۶ فرآورده طبیعی تاپایان سال ۹۲

دکتر امیرحسین جمشیدی نیز به عنوان دومین سخنران همایش ملی طلای سبز به ارائه تعریفی از داروهای گیاهی و سنتی پرداخت و گفت: آن دسته از داروهایی که منشاء گیاهی، حیاتی و یا معدنی داشته باشند، در ردیف‌ داروهای گیاهی و سنتی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، ۲۵ درصد از داروها از فرآورده‌های طبیعی مشتق می‌شوند.

رئیس اداره داروهای طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو همچنین به تقسیم‌بندی انواع فرآورده‌های طبیعی پرداخت و گفت: مواد اولیه طبیعی، عصاره‌ها، فرآورده‌های به کار رفته در طب مکمل و فرآورده‌های تشخیص آلرژی از این جمله هستند. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ روش طب مکمل بر اساس فرهنگهای متعدد وجود دارد و سازمان غذا و دارو نیز به فرآورده‌های طبیعی مجوز ساخت می‌دهد.

جمشیدی به روند ثبت این فرآورده‌ها در فهرست داروهای طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: این مراحل شامل ساخت دارو با تکیه بر طب سنتی ایران، ساخت دارو به روش مشابه‌سازی فرآورده‌های معتبر خارجی و همچنین واردات داروهای طبیعی است که البته باید گفت بحث واردات داروهای طبیعی به دلیل تولید مناسب این فرآورده‌ها در داخل کشور آمار بسیار پایینی دارد. در نهایت ادعای درمانی فرآورده مورد نظر برای ثبت در فهرست فرآورده‌های طبیعی مورد بررسی قرار گرفته و پس از انجام مطالعات بالینی در این فهرست ثبت نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار موجود، تا پایان مرداد ماه امسال بالغ بر ۹۹۶ فرآورده طبیعی مجوز دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: ۲۸۰ مجوز مربوط به عصاره و اسانس، ۲۸۸ مجوز مربوط به داروهای طب سنتی است که ۹۲ شرکت در زمینه تولید آنها فعالیت دارند.

جمشیدی ادامه داد: ۲۸۴ گیاه در فرآورده‌های گیاهی به کار می‌رود. البته ۱۴۰۰ نوع گیاه در کشور وجود دارد که باید سعی کنیم از همه آنها در ساخت فرآورده‌های دارویی در کشور بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه سال ۹۱ بهترین سال ارائه مجوز به فرآورده‌های گیاهی بود، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ مجوز به فرآورده‌های طبیعی داده شد که امید است امسال شاهد آمار بالاتری در این خصوص باشیم.

جمشیدی افزود: در حال حاضر ۷۱ فر‌آورده طبیعی در رابطه با سرماخوردگی و سرفه ساخته شده است که بالاترین آمار را بر اساس بار بیماریها به خود اختصاص داده است .

رئیس اداره داروهای طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو به امضای آیین‌نامه طب سنتی در سال ۸۵ توسط دکتر لنکرانی وزیر بهداشت وقت اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه باعث شد تا طب سنتی که پیش از این به صورت سینه به سینه منتقل می‌شد، به قفسه داروخانه‌ها راه پیدا کند.

وی همچنین به تنوع دسته‌جات درمانی داروهای طبیعی دارای مجوز اشاره کرد و گفت: از ۹۶ دسته درمانی داروهای طبیعی در حال حاضر ۴۹ دسته درمانی در کشور به تولید می‌رسد، در حالی که این آمار در سال ۸۵، ۲۹ دسته بود.

جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانجات تولید داروهای طبیعی در اطراف پایتخت پراکنده هستند، گفت: تعداد کارخانجات تولید داروهای طبیعی در شرق کشور اندک است و در برخی استانها وجود ندارد. امید است طب سنتی در کشور گسترش یافته و شاهد رشد کارخانه‌های تولید داروهای گیاهی از سایر نقاط کشور باشیم.

به گفته رئیس اداره داروهای طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو، طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی بسیار متفاوت‌تر از درمان به کمک‌ داروهای شیمیایی است و اینکه سایر حوزه‌ها بیشتر به فکر ورود به بازارهای جهانی به منظور کسب درآمد بالاتر هستند، در طب سنتی وجود ندارد و باید از فعالان حوزه تولید داروها و فرآورده‌های گیاهی قدردانی کرد.

برگزاری همایش در سطوح بین المللی

دکتر محمود فلامرزیان مدیر عامل شرکت داروسازی گل دارو و رئیس شورای راهبردی همایش طلای سبز با بررسی ویژگیهای ساخت صنعتی داروهای گیاهی با عنوان این مطلب که هرکدام از گیاهان ویژگیهای خاص خود را برای وارد شدن به فرمولاسیون دارند و با روشهای متفاوتی باید بهره برداری شوند، گفت: ما باید این مواد را بشناسیم تا بتوانیم دارو‌های گیاهی را تعریف کنیم و بعد از آن، باید ارتباط این ماده را با اثر درمانی که در نظر داریم تعریف کنیم و تنها در این صورت می‌توانیم شاهد پیشرفت این حوزه باشیم.

وی با بیان این مطلب که این همایش یک از غنی ترین و پر بازده ترین همایشهای موجود در کشور است ابراز امیدواری کرد که این همایش هر سال غنی تر از سال قبل برگزار شود و ما شاهد برگزاری این همایش در سطوح بین المللی نیز باشیم .

ما توان خود را نادیده گرفتیم

دکتر محمدحسین آیتی معاون وزیر بهداشت نیز در حاشیه این همایش با بیان این مطلب که توجه به گیاهان دارویی موجب تغییر نگاه‌ها و دیدگاه می شود، اظهارداشت: در سالهای قبل از انقلاب توجهی به شان و منزلت گیاهان دارویی نشد که این موجب عقب ماندگی طب سنتی و داروهای گیاهی شد اما در چندین سال اخیر توجه خوبی به داروهای گیاهی و  طب سنتی شده است که حتی ما معاونت طب سنتی را هم در دولت داریم.

وی با بیان این مطلب که کشور ما غنی از گیاهان دارویی است، گفت: با ارائه راهکارهایی می توان ارز آوری خوبی در این عرصه داشت.

آیتی، فرهنگ سازی را مهمترین اصل در افزایش استفاده از گیاهان دارویی دانست و افزود: ایران جزء کشورهای توانمند در عرصه داروهای گیاهی است که می توان با همایشهای تخصصی مانند طلای سبز به جایگاه خوبی در عرصه بین‌الملی رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.