×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صنعت گیاهان دارویی یزد نیازمند توجه

استان یزد به رغم برخورداری ازآب و هوای خشک و کویری، مجموعه‌ای از گونه های متنوع گیاهان دارویی است .

از یک میلیون و۵۰۰ هزار هکتار از مراتع استان حدود ۲۰۰ گونه گیاه دارویی برداشت می شود.

گیاهان دارویی نه تنها درصنعت دارویی کشور نقش بسزایی ایفا می کند بلکه با تجاری سازی اشتغال قابل توجهی فراهم خواهد کرد.

یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان گیاهان دارویی در یزد با آن مواجه هستندنبود شرایط فراوری محصول و سیر طولانی صدور مجوز برای صادرات این کالاست.

بگفته فلاح حسینی یکی از صادر کنندگان این کالا حدود دو هفته طول می کشد تا این مجوز از طریق منابع طبیعی و جهاد کشاورزی صادر شود و هزینه گزاف نگه داشتن بار در بندرعباس و خسارت کشتی رانی از جمله پیامدهای این تاخیر است.

وی همچنین برداشت غیر مجاز و غیراصولی ، مشکلات اقتصادی بهره برداران و مشکلات اجتماعی و جبهه گیری علیه متولیان حفظ پوشش گیاهی ، عدم وجود تحقیقات علمی کافی در نحوه برداشت گیاهان دارویی و روش های احیاء آنها و نبود نقشه پراکنش گیاهان دارویی در استان را از جمله موانع توسعه و تجاری سازی این گیاهان دانست.

بگفته یک کارشناس تهیه نقشه پراکنش گیاهان دارویی و شناسایی محدوده های طبیعی قابل برداشت و اقتصادی ، همکاری اداره منابع طبیعی با بخش تحقیقات برای یافتن راه های برداشت اصولی از گیاهان و روش های احیای آنها ، تشکیل کلاس های آموزش و ترویج برای بهره برداران ، همکاری تمام ارگان ها به ویژه نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان و تهیه طرح های بهره برداری و انعقاد قرارداد با بهره برداران را راهکارهایی برای رفع مشکلات فوق بر شمرد.

یک فعال حوزه کشت گیاهان دارویی در یزد هم مهمترین مشکل این حوزه را نظام خرده مالکی و پراکندگی زمین های کشت گیاهان دارویی دانست.

آقای افتخاری افزود: پراکنده بودن زمین های کشاورزی باعث کاهش بهره وری ، افزایش هزینه های کشت ، داشت و برداشت به هدر رفتن آب و افزایش دلالان می شود.

وی تجمیع و یکپارچه سازی زمین های کشاورزی و هماهنگی همه ارگان ها را راهکار این مشکل دانست و با اشاره به ناموفق بودن کشت و بازاریابی برخی از انواع گیاهان دارویی افزود: اعتماد سازی در بین روستاییان و کشاورزان و دادن تسهیلات به آنها در این زمینه باعث دلگرمی کشاورزان گیاهان دارویی و درنتیجه توسعه و پیشرفت در این عرصه می شود.

آقای افتخاری که پیش از این در زمینه تولید گیاه آلوئورا فعالیت داشت ، به علت نبود زمینه فرآوری این محصول ، این کار را رها کرده است.

برخی از گونه های گیاهی کمیاب یزد بدون فرآوری با قیمت ارزان و ناچیزی به خارج از کشور صادر می شود و در آنجا با بهره مندی از دانش و فناوری ، فرآوری شده و با قیمت های گزافی دوباره به کشور صادر می شود.

بنیاد نخبگان یزد با تشکیل کمیته تولید گیاهان دارویی اقداماتی نظیر تشکیل تیم های تخصصی برای بررسی تولید دارو از گیاهان دارویی یزد ، شناسایی نهادهای حمایتی برای تامین مالی طرح ها ، ایجاد هماهنگی در حوزه گیاهان دارویی در سطح استان ، شناسایی طرح های موجود و انجام اقدامات لازم برای تسهیل تجاری سازی آنها کرد.

مسئول دبیرخانه کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان یزد هم با اشاره به لزوم توسعه تجاری سازی گیاهان دارویی و معضل خام فروشی گیاهان دارویی گفت: فرآوری محصولات با درصد خلوص مطابق با خواسته کشورهای مقصد ، بسته بندی مناسب و توجه به نیاز بازار راه کاری برای توسعه تجاری سازی گیاهان دارویی است.

اما استفاده مناسب از این ظرفیت و برطرف کردن مشکلات پیش رو در این عرصه ، تلاش و همکاری ارگان های مرتبط را می طلبد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.