×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

شهرستان گرمه به دلیل مجاورت با پارک ملی گلستان و دارا بودن اقلیم های متفاوت، دارای تنوع مناسبی از نظر رویش گیاهان دارویی و معطر است. وجود چنین ظرفیتی می تواند زمینه ایجاد صنایع جانبی و به تبع آن، اشتغال ساکنان این منطقه را فراهم سازد. با این وجود این شهرستان از داشتن صنایع فرآوری گیاهان دارویی محروم است.

یکی از فعالان عرصه گیاهان دارویی می گوید: انواع گیاهان دارویی از جمله بادام وحشی، بابونه، کنگر، نعناع، آویشن و لاله های واژگون در این شهرستان می روید.«یگانه» می افزاید: بیشتر مردم منطقه به ویژه روستاییان در فصل بهار انواع گیاهان دارویی و خوراکی را از این منطقه جمع آوری و از آن ها در پخت غذاهای محلی مانند نان علفی، آش، کوکو و فطیر و یا به عنوان دارو استفاده می کنند.

وی بیان می کند: با وجود این که گیاهان دارویی متنوعی در این شهرستان وجود دارد، اما هنوز طرح های بهره برداری برای تمام گونه های دارویی تهیه نشده است.

وی ادامه می دهد: با اجرای برنامه های مختلف ترویجی، آموزشی و حمایتی، می توان بسیاری از اراضی کوهستانی و مناطق این شهرستان را به کشت انواع گیاهان دارویی اختصاص داد.

یکی دیگر از اهالی شهرستان می گوید: فراهم آوردن شرایط مناسب در زمینه استفاده از گیاهان دارویی، می تواند زمینه اشتغال، ایجاد صنایع تبدیلی و حتی صادرات را در این بخش فراهم کند.

«حسینی» اضافه می کند: تاکنون اقدام مناسبی برای حمایت و تشویق علاقه مندان به فعالیت در این عرصه انجام نشده است.

وی بیان می کند: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و دراز مدت می تواند کمک شایانی به علاقه مندان و فعالان تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی کند.وی می گوید: با توجه به استقبال مردم از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها، تولید و ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان با توجه به فراوانی و تنوع این گیاهان ضروری است.

یک کارشناس فعال در زمینه گیاهان دارویی می‌گوید: آشنا نبودن کشاورزان با گیاهان دارویی و نبود امکانات فرآوری از مشکلات اساسی کشت و تولید گیاهان دارویی در شهرستان گرمه است.

«جلالی» اضافه می کند: با اتخاذ سیاست ها و راهکارهای مناسب و استفاده از روش های علمی و صحیح می توان به بازدهی مناسب در زمینه گیاهان دارویی شهرستان دست یافت.

وی خاطر نشان می کند: در حال حاضر به دلیل نبود نظارت مستمر و هم چنین فراهم نشدن زمینه مناسب برای فرآوری، برخی سودجویان با روش های نامناسب در تلاش هستند این سرمایه ملی را به یغما ببرند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمه در این باره می گوید: خراسان شمالی با بیش از هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی یکی از غنی ترین استان های کشور به لحاظ تنوع گیاهی است که تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

«سیامکی» می افزاید: از مجموع گونه های گیاهی در این استان حدود ۱۲۰ گونه جزو گیاهان دارویی بوده که برخی از آن ها خاص استان است.

وی بیان می کند: شهرستان گرمه به لحاظ شرایط خاص اقلیمی و توپوگرافی یکی از شهرستان های غنی در زمینه گونه های گیاهی است. به گفته وی، دراین شهرستان تنها به بهره برداری سنتی گیاهان دارویی از عرصه های منابع طبیعی اکتفا کرده اند.

وی ادامه می دهد: گیاهان دارویی برداشت شده هر سال به دلیل نبود صنایع تبدیلی به شکل خام از شهرستان و استان خارج می شوند.وی بیان می کند: تشویق و ترغیب سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش باید به طور جدی مد نظر قرار بگیرد.«سیامکی» عنوان می کند: باریجه، کتیرا، بومادران، کاکوتی و زرشک جنگلی از جمله گیاهان دارویی شاخص این شهرستان است.

وی با بیان این که بهره برداری از گیاهان دارویی به ۳ گروه مجاز، مجاز مشروط و غیرمجاز تقسیم می شود، تصریح می کند: بهره برداری از گیاهان بومادران، کاکوتی، اسپند، مکیوه، زرشک جنگلی و بادام وحشی مجاز، بهره برداری از باریجه، گون کتیرا، درمنه، مجاز مشروط و بهره برداری از آویشن، ریشه چوبک و پیاز لاله واژگون غیرمجاز و ممنوع است.

وی ادامه می دهد: تمام گونه های گیاهان دارویی شهرستان گرمه شناسایی و برای دریافت طرح بهره برداری از آن ها اقدام خواهد شد .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمه اضافه می کند: در حال حاضر طرح بهره برداری ۴۰ هکتار باریجه در کوه سرای، ۲۵۰ هکتار باریجه در خمبی و۳۰۰ هکتار باریجه در حوالی درق تهیه شده است.

وی بیان می کند: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم باریجه با اجرای طرح های یاد شده استحصال شد.

وی اضافه می کند: با تهیه طرح برای دیگر گونه های گیاهی و واگذاری آن به بهره برداران بومی می توان زمینه اشتغال را برای افراد جویای کار فراهم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.