×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سجاد رشیدی منفرد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این گیاه ماده ای به نام ˈآرتمیزینینˈ دارد که در پیشگیری و کنترل بیماری سرطان تاثیرگذار است.

 وی گفت: براساس تعریف علمی، آرتمیزینین یک ترکیب ˈسسکویی ­ترپن لاکتونیˈ است و از طریق دو مسیر ایزوپرنوید و مُوالونات در کرک های غده ای شکل گیاه (A. annua) تولید می شود که این ترکیب ارزشمند دارای خواص ضد مالاریا و ضد سرطان است.

 این پژوهشگر افزود: یافته جدید علمی به اصلاح گران گیاهی کمک می کند تا ژنوتیپ هایی را که میزان بالایی از این ماده دارویی ارزشمند دارند در مراحل اولیه تحقیق شناسایی کنند.

 وی با بیان ینکه پایان نامه دکترای خود را به این تحقیق اختصاص داده، گفت: پیش از این برای به دست آمدن آرتمیزینین از روش ترکیب شیمیایی استفاده می شد که علاوه بر عملکرد پایین، پیچیدگی و هزینه بالا، مقرون به صرفه نبوده و استخراج آن از گیاه A. annua اقتصادی­ترین روش است.

 رشیدی فرد یادآورشد: تاکنون ابتلا به بیماری مالاریا در بیش از یکصد کشور گزارش شده که مناطق جنوب شرقی ایران از جمله مناطق آلوده به این بیماری محسوب می شود.

 وی تحقیق در زمینه شناسایی خاصیت ضد سرطانی و ضد مالاریایی گیاه درمنه را نتیجه کار گروهی و علمی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر درکرج ذکر کرد. وی گفت: این تحقیق در مدت زمان حدود دو سال و نیم با همکاری اساتید راهنما دکتر محمد رضا نقوی، دکتر بهمن یزدی صمدی و دکتر هوشنگ علیزاده از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و پروفسور بروبنیوس از لنیوس سوئد صورت گرفته است.

برچسب ها : ,
  1. فراز مجاب

    کاش می گفتند روی چه نوع سرطانی و چند بیمار کار کرده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.