×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۰هزار تن پودر شیرین‌بیان منتظر مجوز صادرات

 به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران شیراز، سید محمدصالح مصطفوی گفت :متاسفانه به دلیل بهره‌برداری غیر‌اصولی از گیاه شیرین‌بیان، خطر انقراض این داروی گیاهی در استان فارس وجود دارد و به همین علت صادرات ریشه شیرین‌بیان باید با مجوز اداره بهره‌برداری منابع طبیعی صورت بگیرد که این امر سبب شده۲۰ هزار تن پودر عصاره این گیاه در انبارهای شرکت‌های تولیدکننده مستهلک بماند.

وی بیان کرد: بر اساس قانون مقرر شده است که امسال صادرات و بهره‌برداری از این ریشه توسط تولیدکنندگان و نیز خرید و فروش در سطح استان با مجوز منابع طبیعی به صورت جدی دنبال شود تا از قاچاق و ماندن این گیاه در انبارها جلوگیری به عمل آید.

مصطفوی ادامه داد: در گذشته صادرات و بهره‌برداری از سوی واسطه‌گران در زمینهای منابع ملی صورت می‌پذیرفت که این امر سبب شد در انبار بیشتر کارخانه‌ها ریشه شیرین‌بیان بماند و امروز موفق به صادر کردن این گیاه ارزشمند نشده باشند.

دبیر شورای فنی اداره منابع طبیعی فارس، منطقه رویش این گیاه را در زمینهای ملی فارس در منطقه کوهمره سرخی، دشمن زیاری، سپیدان و در کوه‌های مرودشت اعلام کرد و افزود: گیاه شیرین‌بیان با ریشه بسیار بلند در دل خاک رویش دارد و این امر سبب می‌شود افراد برای استفاده و بهره‌برداری، زمینهای ملی استان را تخریب کنند.

مصطفوی، بازار هدف این گیاه را حوزه خلیج فارس و اروپا به‌ منظور فرآوری در کارخانجات شکلات سازی، نوشابه سازی و داروهای گیاهی دانست.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل برخی تحریم‌ها این گیاه از ایران صادر می‌شود و این در حالی است که برای فروش در بازار بین‌المللی با اسم ترکیه و افغانستان، پاکستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.