×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

همه ما دلایل متعدد و قابل قبولی برای لذت بردن از یک فنجان چای داغ داریم به ویژه آنکه بخواهیم لذت نوشیدن یک فنجان چای را در روزهای سرد و بارانی پاییز توصیف کنیم.

برخی از ما نوشیدن چای را ساده ترین و خوشمزه ترین راه برای رفع خستگی و تجدید قوای جسمانی می دانیم، برخی از نوشیدن چای در کنار شومینه و بخاری به عنوان لذت بخش ترین رخداد پاییزی و زمستانی یاد می کنند اما نباید از یاد ببریم که در ایران علاوه بر چای معمولی، انواع و اقسام چای ها و دمنوش های گیاهی و طبیعی وجود دارد که نه تنها جنبه دارویی دارند بلکه می توانند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها و اختلال های جسمی را برای همیشه به صفر برسانند. برای آشنایی بیشتر با این دمنوش های طبیعی با ما همراه باشید.

آبریزش بینی کلافه تان می کند؟

یکی از ساده ترین روش های طبیعی برای پیشگیری و بهبود روند درمان آبریزش بینی و حساسیت های فصل پاییز نوشیدن چای گشنیز است. برای پیشگیری از ابتلا به آبریزش بینی با سرد شدن هوا توصیه می کنیم در طول روز دست کم یک فنجان چای گشنیز بنوشید و اگر با تغییرات دمایی هوا در پاییز دچار عطسه، آبریزش بینی و چشم و حساسیت شدید، روزانه ۲ فنجان چای گشنیز بنوشید و روند درمان خود را تسریع کنید. برای تهیه این دمنوش می توانید به شیوه تهیه چای پوست «به» مراجعه کنید، با این تفاوت که دمنوش گشنیز را بعد از آماده شدن باید با صافی ریز صاف کنید. این دمنوش را می توانید با تکه کوچکی نبات شیرین بنوشید تا اندکی مزه آن دلنشین تر شود.

اگر سرماخوردگی زود سراغ تان می آید

نوشیدن چای آویشن همزمان با آغاز فصل پاییز نه تنها می تواند مقاومت بدن را در برابر ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی بیشتر کند بلکه می تواند روند درمان سرماخوردگی را نیز تسریع کند. در برخی از متون طب سنتی به خواص نوشیدن دمنوش آویشن برای کنترل میزان قند خون به عنوان یک درمان جانبی نیز اشاره شده است.

روش تهیه: برای تهیه چای آویشن برای یک نفر کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ های خشک آویشن را درون یک لیوان آب جوش بریزید و با بستن سر لیوان اجازه دهید چای به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. اگر دیابت ندارید می توانید این دمنوش را با یک قاشق چایخوری عسل شیرین کنید.

برای شما که زود احساس خستگی می کنید

افرادی که با شروع فعالیت های روزمره خیلی زود دچار خستگی می شوند و ضعف بدنی سراغ شان می آید، می توانند از دمنوش نعناع برای پیشگیری و تسکین این حالت کمک بگیرند. در برخی متون طب سنتی توصیه شده افراد برای افزایش توان جسمی و کنترل فشارخون در شرایط بحرانی و خستگی می توانند دمنوش نعناع را که با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط شده، میل کنند. می توانید برای تهیه این دمنوش از چای کیسه نعناع که در بازار موجود است نیز استفاده کنید.

سرفه های خشک آزارتان می دهد؟

افراد زیادی با شروع فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا خس خس سینه و سرفه های خشک را تجربه می کنند، سرفه هایی که به مرور زمان دردناک می شود و در روند زندگی و کار آنها اختلال ایجاد می کند. اگر شما هم در این گروه قرار دارید و به دنبال چاره ای برای پیشگیری هستید توصیه می کنیم با شروع ماه مهر چای پوست «به» را به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید. می توانید این چای را جایگزین چای معمولی کنید. مهم این است که دست کم روزی یک فنجان از این چای بنوشید. نوشیدن این دمنوش گیاهی بعد از فراغت از کار روزانه می تواند تسکین بخش و آرامش بخش باشد.

روش تهیه: پوست به را به همان روشی که چای معمولی را دم می کنید، با حرارت ملایم آماده کنید و مراقب باشید که پیش از جوشیدن آن را از روی حرارت بردارید.

داروی ضد کلسترول طبیعی

به اعتقاد درمانگران طب های طبیعی افزودن دارچین به همراه عسل به دمنوش گیاهی سنبل الطیب و نوشیدن روزانه این ترکیب به مرور موجب کاهش میزان کلسترول خون و همین طور دردهای خفیف معده می شود. افرادی که با نزدیک شدن پاییز به دلیل ناپایداری های جوی دچار سرماخوردگی می شوند نیز می توانند با نوشیدن این چای گیاهی آماده شده با چوب یا پودر دارچین از این ترکیب برای افزایش مقاومت بدن خود برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام کمک بگیرند.

روش تهیه: برای تهیه این دمنوش گیاهی به یک لیوان آب جوش نیاز دارید. سنبل الطیب و گل گاوزبان و چوب دارچین را درون آب جوش بریزید و با یک نعلبکی روی آن را بپوشانید. پس از ۱۰ دقیقه دمنوش را صاف کرده و در فنجان مورد نظر خود بریزید. برای شیرین کردن این دمنوش می توانید از عسل استفاده کنید.

از ابتلا به افسردگی فصلی نگرانید؟

مردان و زنان زیادی در جهان وجود دارند که با نزدیک شدن فصل های سرد سال و کاهش تابش نور خورشید و تغییرات جوی افسردگی را تجربه می کنند. اگر احتمال می دهید افسردگی فصلی امسال هم سراغ تان بیاید در کنار روش های درمانی مدرنی که تجربه می کنید، از نوشیدن دمنوش بهارنارنج نیز غافل نشوید. از دیدگاه درمانگران طب سنتی مصرف خوراکی و حتی استشمام عطر بهارنارنج یکی از بهترین شیوه های طبیعی برای درمان افسردگی، تسکین اعصاب و دور کردن تنش ها و استرس های ناشی از روزمرگی های زندگی است. علاوه بر این دمنوش نعناع و زعفران نیز یکی دیگر از نوشیدنی های طبیعی است که می تواند به افزایش نشاط و برطرف شدن اندوه کمک کند.

روش تهیه یک: یک قاشق غذاخوری از برگ ها و گل های خشک بهارنارنج را درون یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۷ دقیقه دم بکشد. فراموش نکنید که با نعلبکی سر لیوان را بپوشانید.

روش تهیه ۲: ۲ قاشق برگ خشک شده و پودر شده نعناع را در ۲ لیوان آب جوش دم کنید و پس از صاف کردن آن یک لیوان از آن را با یک قاشق شکر و مقدار اندکی زعفران مخلوط کرده و به صورت سرد یا گرم میل کنید.

سیب سبز/ شماره ۹۹/ نیمه دوم مهر ماه ۹۲/ آمنه فرخی/ صفحه ۱۰۶

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.