×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
۳۱۵ گونه گیاه دارویی در طبیعت استان همدان وجود دارد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از فارس، رمضان کلوندی با بیان اینکه همدان از گذشته‌های دور یکی از قطب‌های گیاهان دارویی در کشور بوده است، اظهار کرد: گیاهان دارویی از همدان جمع‌آوری و به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر مانند انگلیس صادر می‌شده است.

وی ادامه داد: استان همدان دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه گیاهان دارویی بوده و ۳۹۰ گونه گیاهان دارویی در همدان وجود دارد.

 این مسئول اضافه کرد: ۳۱۵ گونه گیاهان دارویی در مناطق مختلف همدان به صورت خود‌ رو هستند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان افزود: کارهای تحقیقاتی خوبی در زمینه شناسایی، جمع‌آوری، بررسی مواد مؤثری و کشت و اهلی کردن گیاهان دارویی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای شناسایی گیاهان دارویی باید از افراد با تجربه و صاحب‌نظر استفاده شود، تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان، باغ گیاهان دارویی دارد که با بنیاد بوعلی و دانشکده طب سنتی همکاری می‌کند.

کلوندی با بیان اینکه همه ما در قبال وجود مدفن بوعلی سینا در همدان مسئول هستیم، ادامه داد: مردم دنیا و ایران در مورد شهر همدان به خاطر وجود بوعلی سینا طور دیگری می‌اندیشند که این موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی اضافه کرد: بوعلی‌سینا بیش از آنچه که هست باید به مردم شناسانده شود و در این زمینه خیلی کم‌کاری کردیم.

مسئول واحد گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه ۱۲ سال پیش با همکاری میراث فرهنگی نمایشگاه گیاهان دارویی را در آرامگاه بوعلی‌سینا برگزار کردیم، گفت: همین نمایشگاه باعث تغییر نگاه مردم به این دانشمند بزرگ شد و با یکی از ابعاد شخصیتی ابن‌سینا که طب و شناسایی گیاهان دارویی بود، آشنا شدند.

وی افزود: وزرات جهاد کشاورزی، استان همدان را به عنوان قطب گیاهان دارویی کشور معرفی کرده و باغ گیاهان دارویی همدان در کشور نمونه‌ای ندارد و در خاورمیانه نیز بی‌نظیر است که بیش از ۲۰۰ گونه گیاه دارویی در این باغ پرورش داده می‌شوند.

کلوندی یادآور شد: باغ گیاهان دارویی می‌تواند به عنوان یک مکان توریستی مطرح شود که منبع درآمد زیادی برای همدان باشد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگداشت هزاره تألیف کتاب قانون مسئولیت ما را بیشتر می‌کند که در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی بیشتر کار شود.

مسئول واحد گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان این‌که همدان در زمینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی هیچ کمبودی ندارد، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها، برگزاری همایش‌ها و بزرگداشت‌های علمی بوعلی سینا نهادینه شده و در خود همدان برگزار شود.

وی گفت: اگر می‌خواهیم طب سنتی در کشور حکمایی چون بوعلی‌سینا تربیت کند باید افراد علاقمند از مقطع دیپلم وارد دانشکده طب سنتی شوند، نه اینکه هفت سال پزشکی عمومی بخوانند و بعد دو سال طب سنتی بگذرانند، چون وقتی ذهن آنها با طب مدرن شکل بگیرد نمی‌توانند متخصص طب سنتی شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.