×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
<b data-lazy-src=

شاهین شیرانی در جمع اساتید و متخصصان گیاهان دارویی با حضور در نخستین همایش تجاری سازی گیاهان دارویی و فراورده‌های زیستی کشور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد:  تجارت گیاهان دارویی یکی از پر درآمدترین تجارت‌های روز دنیا است.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای غنی در زمینه کاشت گیاهان دارویی بوده، افزود: تجارت دارویی مهم‌ترین شاخص اقتصادی جهان و کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین توجه جهان به هند و چین بوده و علت اصلی آن هم رشد فراوان گیاهان دارویی و برخورداری از بیشینه طب سنتی در این دست کشورها است.

وی با بیان اینکه تجارت دارو پس از تجارت اسلحه و مواد مخدر پرسودترین تجارت دنیا است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر استفاده ازگیاهان دارویی به عنوان یک رشته دانشگاهی و آکادمیک شناخته شده است در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها راهگشا است.

شیرانی اقتصاد سلامت را عامل اساسی به چالش کشیدن بودجه تمام کشورها دانست و بیان کرد: امروزه نیز یکی از بزرگترین مشکلات پیش‌روی  کشورها، مبحث خدمات درمانی است که نشان می‌دهد اقتصاد سلامت با هیچ کشوری شوخی ندارد.

وی گفت: بدون استفاده  از اقتصاد سلامت و بهره‌گیری از سیاست‌های راهبردی، اگر تمام درآمدهای نفتی و مالیاتی کشور به مبحث درمان اختصاص یابد جوابگوی نیاز درمانی مردم نخواهد بود.

بحث پیشگیری از بیماری‌ها سال‌هاست که نادیده گرفته شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مسئله پیشگیری از بیماری‌ها سال‌هاست که در کشور نادیده گرفته شده و امروزه تمام تلاش خود را برای تقویت آن قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر امر پیشگیری از بیماری‌ها مورد توجه حوزه بهداشت و درمان قرار گرفته اما تازمانی که این امر در محور برنامه‌های تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی قرار نگیرد، اقدامی مثمرثمر نمی‌توان انجام داد.

شیرانی با اشاره به اینکه مسئله پیشگیری از بیماری‌های تنها خاص بهداشت و درمان نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیماری تنها بر اثر یک عامل بر فرد عارض نمی‌شود و عوامل مختلفی است که زمینه ساز بیماری است، موفقیت در امر پیشگیری از بیماری‌ها، مستلزم ایجاد هماهنگی و همکاری تمام دستگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه پیشگیری از بیماری‌ها خاص حوزه بهداشت و درمان است، به جدیت می‌توان گفت که تنها دانشگاه علوم پزشکی و ارگان‌های حوزه بهداشت و درمان نمی‌توانند زمینه پیشگیری از بیماری‌ها را فراهم کنند و حتی خود فرد هم با رعایت بهداشت فردی و محیطی در این امر نقش موثری را ایفا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سلامتی حق تمام مردم است، افزود: با این تفاسیر وظیفه حاکمیت است که سلامت مردم جامعه را به بهترین وجه ممکن اجرایی کند.

وی با تاکید بر جایگزینی نگرش سلامت محور به جای درمان محوری در بخش سلامت جوامع، اضافه کرد: متاسفانه در ایران درمان محوری به سلامت محوری ارجحیت داشته و مبحث پیشگیری نادیده گرفته می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.