×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر








پژوهشگران علوم پزشکی در کشور انگلستان اعلام کردند که مصرف اسید فولیک توسط خانمهایی که قصد بارداری دارند می‌تواند باعث افزایش آمار تولد دوقلوهایی شود که با روش آی. وی. اف به دنیا می آیند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  اسید فولیک یا ویتامین B9 یکی از مواد حیاتی و لازم برای تولد نوزادان سالم و جلوگیری از بروز نقایص کانال نخاعی در جنین است و به همین دلیل به خانم‌هایی که قصد باردارشدن دارند یا کمتر از ۱۲ هفته از بارداری آنها می‌گذرد، توصیه می‌شود اسید فولیک مصرف کنند.

مدتهاست دانشمندان دریافته‌اند که کمبود اسید فولیک در دوران بارداری موجب تولد نوزادان کم وزن می‌شود. اما زیاده‌‌روی در مصرف آن نیز  در زنانی که از راه آی.‌وی.‌اف برای بارداری اقدام می‌کنند، موجب دوقلوزایی می‌شود.

آی.‌وی.‌اف یکی از روش‌هایی است که به تازگی برای درمان ناباروری بسیار به کار گرفته می‌شود اما با وجود پیشرفت‌های اخیر صورت گرفته در این روش، تنها یک بار از هر پنج بار تلاش برای آی. وی. اف به باروری و تولد نوزاد زنده می‌انجامد. به همین دلیل اغلب پزشکان برای افزایش احتمال موفقیت، بیش از یک جنین را در محیط باروری می‌کارند.

پژوهشگران در کشور انگلیستان برای انجام این پژوهش ۶۰۲ زن را که تحت گذراندن دوره آی.‌وی.‌اف برای بچه‌دار شدن بودند، مورد پیگیری قرار داده و ارتباط میزان اسید فولیک مصرفی آنها را با نتیجه درمان آی.‌وی.‌اف بررسی کردند.

نتایج تحقیقات نشان داد که پس از انتقال دو جنین، تولد دوقلوها با میزان بالای اسید فولیک در خون مادر و نیز سن کم او ارتباط دارد، اما مقدار زیاد این ویتامین سبب افزایش شانس موفقیت بعد از آی.‌وی.‌اف نمی‌شود.

این یافته‌ها با تجربه واقعی رخ داده در سال ۱۹۹۸ در آمریکا مطابقت دارد، زمانی که غنی‌سازی آرد این کشور با اسید فولیک منجر به افزایش ۱۱ تا ۱۳ درصدی چند قلوزایی در زنانی شد که تحت درمان نازایی قرار داشتند. پژوهشگزان می‌گویند: باید به زنان توصیه کنیم که در مصرف اسید فولیک زیاده‌روی نکنند.

نکته جالب دیگری که در این پژوهش به دست آمد این است که یکی از ژن های انسانی که در سوخت و ساز اسید فولیک در بدن نقش دارد، با احتمال موفقیت آی.‌وی.‌اف نیز مرتبط است.

نتایج یک پژوهش در آرشیو نشریه لانست قرار دارد .






برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.