×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

نسرین سلطانخواه معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: تا قبل از سال ۸۵، هیچ داروی گیاهی در فهرست بیمه کشور قرار نداشت.

وی افزود: اما با حمایت و پشتیبانی رییس جمهور، ۱۲۵ گیاه دارویی در فهرست بیمه قرار گرفتند.

سلطانخواه خاطر نشان ساخت: در سال گذشته ۷۰ دارو بر اساس مصوبه هیات وزیران به فهرست داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: لیست ۷۰ داروی گیاهی نیز در انتظار طرح در جلسه هیات وزیران است که به فهرست داروهای گیاهی مشمول بیمه افزوده شوند.

معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: امروز به نقطه ای رسیده ایم که باید جامعه شاهد به بار نشستن سرمایه گذاری های نسل گذشته باشد.

وی خاطر نشان ساخت: باید حاصل سرمایه گذاری های گذشته در فضای امروز کشور به ثروت و اشتغال تبدیل شود و زمینه برای پایه ریزی یک اقتصاد دانش بنیان فراهم شود.

سلطانخواه با اشاره به این نکته که طب سنتی طیف وسیعی از فعالان کشاورزی، محققان و پزشکان را در بر می گیرد، بیان داشت: معاون عملی و فن آوری ریاست جمهوری برای برقراری رابطه بین فعالان این بخش اقدام به ایجاد ستاد های فن آوری کرده است.

وی اضافه کرد: این ستادها ساختارهای کوچکی داشته و بدون دخالت در وظایف دستگاه های متولی، ارتباط بین بخش های مختلف را ساماندهی می کند.
معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری خاطر نشان ساخت: ستاد گیاهان دارویی از توان و ظرفیت های مردمی به عنوان بخشی که خارج از مجموعه های دولتی است، ساماندهی کنند.

وی افزود: ستاد گیاهان دارویی در این بخش تلاش های خوبی انجام داده است.

سلطانخواه با اشاره به رویش بسیاری از گیاهان دارویی در ایران، گفت:دنیا به سمتی در حرکت است که داروها ؛ افزودنی ها و مکمل های شیمیایی به سمت گیاهی در حرکت است.

وی ادامه داد: کشورهایی برنده این میدان هستند که محل رویش این گیاهان دارویی باشند بنابراین باید از این فرصت ها به خوبی استفاده کنیم.
وی از رشد شرکت های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی خبرداد و افزود: تا قبل از سال ۸۵، ۶۰ شرکت در این زمینه فعال بوده اند که طی ۵ سال این رقم به ۱۶۵ شرکت رسیده است.

سلطانخواه بودجه ستاد گیاهان دارویی را بین ۶ تا ۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات بوسیله ستاد گیاهان دارویی به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده است.

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه درباره تسهیلات پرداختی به شرکت های فعال در بخش گیاهان دارویی آن است که هیچ بدهی معوقی برای فعالان این بخش گزارش نشده است.

معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری با اشاره به اقدام مناسب وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تهیه اطلس گیاهان دارویی، گفت: این اطلس با حمایت ستاد گیاهان دارویی برای ۱۷ استان کشور تهیه شده است.

وی اضافه کرد: تلاش می کنیم با کمک کارگروه توسعه کشاورزی، بر اساس این اطلس زمین هایی را که محل رویش طبیعی گیاهان دارویی است، مدیریت کرده و به نحو بهتری از این اراضی بهره برداری شود.

سلطانخواه تاکید کرد: ستاد گیاهان دارویی تلاش می کند تا حمایت از بخش های دانش بنیان خصوصی فعال در این حوزه بیشتر شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.