×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هشدار وزارت بهداشت نسبت به عرضه داروهای سنتی بی نام و نشان

دکتر محمود خدادوست

دکتر محمود خدادوست

دکتر خدادوست پیام اصلی طب سنتی را حفظ سلامتی و اصلاح سبک زندگی دانست و بر لزوم ضابطه مند شدن خدمات طب سنتی تاکید کرد.

وی در گفت وگو با ایسنا در عین حال با ابراز نارضایتی از ارائه داروهای سنتی بدون نام و نشان گفت: یکی از اتفاقاتی که اکنون می افتد، آن است که متاسفانه در برخی موارد داروهای سنتی بدون نام و نشان و بدون برچسب تحت عناوین مختلف، به صورت مجاز و غیرمجاز عرضه می شود و مردم نمی دانند ترکیب آن ها چیست.

حتی ممکن است فرد تجویزکننده این داروها نیز ترکیب آن را نداند. خدادوست افزود: این موضوع از دغدغه های ماست. در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز چند کار تحقیقاتی روی این بسته ها انجام دادیم و مشخص شد که بسیاری از این داروها در اسم گیاهی است و در واقع داروی شیمیایی است و تنها پودر یکسری گیاهان را به آن ها اضافه کرده اند تا رنگ و بوی آن هارا تغییر دهند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین مشکلاتی طبیعی است که در درجه نخست باید در راستای ساماندهی این مشکلات اقدام شود. در جلسه ای که به تازگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور صنف عطاران داشتیم این موضوع را نیز مطرح کردیم.

در آن جلسه مقرر شد که ضوابط و آیین نامه هایی برای بسته بندی داروهای گیاهی از سوی وزارت بهداشت مشخص و در جلسه بعدی تصویب شود و در نهایت به سمتی حرکت شود که حتی توزیع گیاهان دارویی هم با بسته های مشخص و بدون آلودگی میکروبی انجام شود.

خدادوست افزود: بحث داروهای ترکیبی گیاهی نیز در آن جلسه مطرح شد. توزیع این داروها در داروخانه مجاز نیست. در این زمینه سازمان غذا و دارو پیش نویس آیین نامه داروخانه های فرآورده های طبیعی را آماده کرده است و امیدواریم اگر در این حوزه نیز اصلاحاتی مد نظر مسئولان است انجام و این موضوع هم ابلاغ شود. ما هم در معاونت طب سنتی این موضوع را پیگیرهستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.