×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی معضلات تولید زعفران از زبان کشاورزان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، محمود جهانشیری، رئیس نظام صنفی کشاورزان شهرستان زاوه، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تابان تربت، به مصوبات ۱۴ آذر ماه سال ۹۰ هیئت وزیران اشاره کرد و افزود: مصوبات هیئت وزیران در خصوص برند زعفران و اقدامات لازم جهت ارتقای کمی و کیفی و حمایت های لازم در خصوص این گیاه کم توقع و کار آفرین اجرایی نشده و هیچ بندی از آن ملموس نیست.

 جهانشیری اظهار داشت: حتی کشاورزانی که نسبت به تولید غذای سالم یا زعفران عاری از مواد شیمیایی (ارگانیک ) اقدام نموده اند چون فاقد جایگاهی است که برای آنان ارزش قائل شوند با زعفران های دیگر اختلاف قیمتی ندارد در حالی که افت شدید برداشت در حد ۳۰ تا ۳۵ درصد دارد و ادامه این روند منجر به تغییر روش خواهد شد.

به گزارش تابان تربت، کریمی یکی از کشاورزان تربت حیدریه عنوان داشت: علی رغم ابلاغ رئیس بانک مرکزی کشور و وزیر جهاد کشاورزی وقت به بانکهای کشاورزی و سایر بانکها در خصوص بند ۲۶ ماده قانون بودجه سال ۹۰ نه تنها هیچ گونه تاثیری نداشته است، بلکه به علت عدم همکاری و سختگیری های بانک ها در پرداخت وام ها یا تمدید دستورالعملها، کشاورزان اجازه فکر کردن به تحول یا برنامه ریزی را به خود نمی دهند.

حسینی دیگر کشاورز طلای سرخ می افزاید: تاکنون کشاورزان به لحاظ بوجود آوردن مشکلات بیمه تامین اجتماعی قادر به استفاده از این بیمه نشده اند چون در تفسیر و شرایط آئین نامه اجرائی بند ۱۰۰ ماده واحده بیمه کارگران شاغل شرایط آن را هر کس به نوعی و یا به دلخواه تغییر و یا معین می نماید که لازمه آن دستورالعمل شفافی است تا بتواند پروانه داران نظام صنفی را در برگیرد و از تکرار گزینه ای دیگر که در شرایط صدور پروانه شغلی نظام صنفی گنجانده شده است خودداری شود.

منوچهری کشاورزمنطقه زاوه می گوید: علی رغم افزایش بهای کود شیمیایی و بهای مکانیزه و ادوات کشاورزی، برق و … که ارتباط مستقیم با طرح هدفمند کردن یارانه ها دارد، کشاورزان زیان فراوانی متحمل شده اند و از هدفمند نمودن آن بهره نبرده اند.

وی عنوان داشت: یکی دیگر از مشکلات زعفران قاچاق پیاز زعفران به افغانستان است.

در پایان:
بسیاری از کشاورزان معتقدند با توجه به اینکه زحمات فراوانی در تولید زعفران سالم و ارگانیک متوجه آنهاست ولی قیمت زعفران در دست دلالان داخلی و خارجی است و سود این طلای سرخ جهانی همیشه متوجه این دلالان است نه کشاورزان زحمت کش.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.