×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

محبوبه بزرگی دستیار تخصصی داروسازی سنتی در گفت و گو با تسنیم گفت: با توجه به گسترش طب سنتی و رویکرد جامعه به مصرف داروهای گیاهی، مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، آموزش افراد در این زمینه است و علیرغم سودمند بودن داروهای گیاهی در بسیاری از بیماری‌ها، مصرف خودسرانه این داروها می‌تواند بسیار خطر آفرین بوده و تهدیدی برای سلامت جامعه است.

به گفته بزرگی، در بین مصرف‌کنندگان داروهای گیاهی افرادی هستند که آگاهی کافی از عوارض جانبی، دوز سمی و تداخلات گیاهان دارویی و شیمیایی ندارند و همین مساله موجب می‌شود به جای بهره‌مندی از خواص گیاهان دارویی، به عوارض جانبی ایجاد شده از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی گرفتار شوند و متاسفانه در برخی موارد، نمونه اصلی گیاه عرضه نمی‌شود و یا نمونه عرضه شده با آلودگی‌هایی همراه است.

دکتر بزرگی افزود: احتمال مصرف گیاهان سمی به خصوص در داروهایی که از ترکیب چند گیاه به دست آمده‌اند باید همیشه مورد توجه افراد قرار گیرد. این مسائل در مواردی مانند بیماری‌های زنان باردار، سالمندان و کودکان به خصوص هنگامی که افراد دارای بیماری خاصی هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی در ادامه گفت: عوارضی از قبیل آسیب‌های کبدی شدید، آسیب‌های جدی به سیستم عصبی و عوارض قلبی در کودکان و نوجوانان در صورت مصرف داروهای گیاهی که به صورت خودسرانه ایجاد می‌شود و متاسفانه علاوه بر اینکه والدین بدون مشورت با پزشک از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند و حتی در مراجعه به پزشک هم به دلایل متعددی از بیان مصرف چنین داروهایی خودداری می‌کنند.

همچنین بعضی از پزشکان هم اطلاعات کافی از گیاهان دارویی نداشته و همین امر موجب می‌شود، پزشک نتواند کمک موثری برای بیمار داشته باشد.

خانم دکتر بزرگی در پایان خاطرنشان کرد: رفع چنین مشکلاتی نیازمند برنامه ریزی و نظارت دولتی است؛ افزایش آگاهی عمومی در این زمینه نیز می‌تواند بسیار موثر تلقی شود و اولین قدم در این زمینه این است که مردم بدانند گیاهان هم می‌توانند عوارض جانبی شدیدی را ایجاد کنند و گام بعدی می‌تواند آموزش‌های همگانی برای افراد جامعه و آموزش‌های تخصصی برای کادر درمانی باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.