×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

carum carvi زیره سیاه اروپایی

carum carvi زیره سیاه اروپایی

مشخصات گیاه شناسی:

گیاهی است علفی و دوساله که در سال اول ۲_۳ برگ شانه ای قاعده ای و در سال دوم ساقه حاوی برگهای کم بوجود می  آورد. گلها سفید و کوچک بوده و در گل آذینهای چتر قرار گرفته اند .میوه گیاه که شیزوکارپ نامیده می شود. به شکل مستطیل و به طول ۵-۳ سانتی متر می باشد.

 انتشار جغرافیایی:

 زیره در نواحی شمال غربی ایران در مناطق البرز و نهادوند و در نواحی جنوبی در بلوچستان می روید.

 ترکیبات شیمیایی:

در دانه های زیره اسیدفرمیک، اسیداستیک، مواد رزینی، موسیلاژ و تانن و اسانسی که حاوی ماده ای به نام کارون است یافت می شود.

قسمتهای مورد استفاده:

دانه گیاه مصرف دارویی دارد.

 اثرات دارویی و طرز استعمال :

 ۱_تحریک ترشح شیره های گوارشی: اسانس کارون موجود در دانه زیره ترشح شیره های گوارشی را تحریک می نمیاد و از اینرو دانه های زیره برای درمان تنبلی دستگاه گوارشی  ،سو هاضمه،درمان بی اشتهایی و درد معده و روده مصرف میشود.در این موارد مصرف دانه  های زیره به شکل جویدن توصیه میشود . همچنین از دم کرده  میوه نیز می توان استفاده نمود.

 ۲_درمان ورم بیضه،ورم زیرپلک چشم و خون مردگی ها: در تمامی این موارد گرده دانه های زیره را با روغن زیتون و عسل مخلوط کرده و به شکل ضماد بر روی موضع قرار می دهند.

 چکیده:

زیره از خانواده umbelliferae می باشد و گیاهی است علفی و دوساله با گلهای سفید و کوچک میوه گیاه شیزوکارپ نامیده میشود و به شکل مستطیل است و در نواحی غربی ایران و البرز می روید دارای اسیدفرمیک و اسید استیک می باشد از دانه گیاه استفاده می شود و برای درمان درد معده و روده و مشکلات گوارشی و سو هاضمه  و ورم پلک چشم و خون مردگی بسیار موثر بوده.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.