×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: سالانه ۲۴۹۰ تن از انواع مختلف گیاهان دارویی در ۲۵۶ هکتار از اراضی استان تولید می شود.
محمّدیان افزود: شهرستان های اُسکو، شبستر و آذرشهر از جمله تولیدکنندگان توانمند در تولید گیاهان دارویی هستند.

وی تصریح کرد: گل محمدی نیز به عنوان یکی از گیاهان مهم و تاثیرگذار از خانواده گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی توسط زارعان با کشت در ۹۷۰ هکتار سالانه ۳۳۰۰ تن عملکرد دارد.

محمّدیان با معرفی برترین شهرستان تولیدکننده گیاهان دارویی در استان اظهار داشت: شهرستان اُسکو از تولیدکنندگان بزرگ در آذربایجان شرقی است.

وی افزود: ۳۰۵ تن زعفران نتیجه کشت در ۱۰۰ هکتار از اراضی استان به ویژه شهرستان مرند است.

ایوب ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به توانایی های استان در تولید گیاهان دارویی ادامه داد: با در نظر گرفتن پتانسیل استان به ویژه در شهرستان های تبریز، مرند، آذرشهر، شبستر و چاراُیماق ترغیب بهره برداران برای کشت گیاهانی نظیر گل محمدی و سایر گیاهان دارویی، سطح زیر کشت این گیاهان در استان افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش سطح زیر کشت تولید گیاهان دارویی افزایش ۱۰ درصدی می یابد.

سعداله اسکندری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندتر شدن آذربایجان شرقی در تولید گیاهان دارویی خبر داد: کشت آزمایشی گیاهانی نظیر ملیس، اسطوخودوس، بابونه، بادرنجبویه و گل همیشه بهار در استان آغاز شده و پس از اجرای موفق توسعه می یابند.

وی یادآور شد: طرح سازگاری این گیاهان در ۵/۲ هکتار از اراضی استان به صورت الگویی به اجرا درآمده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در زراعت گیاهان دارویی و به طور کلی در تمامی زراعت ها اهمیت به بهسازی کانال های فرعی و بسترسازی از طریق یارانه ها به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب نقشی اساسی خواهد داشت.

ایرانی فام افزود: خرید تضمینی و اطمینان خاطر از خرید محصول تولیدی دلگرمی زارعان استان را برای تولید گیاهان دارویی به همراه دارد.

وی با بیان مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی ادامه داد: خرید با قیمت پایین از سوی مراکز تولید کننده داروهای گیاهی مشکل اصلی تولیدگنندگان گیاهان دارویی است.

اسکندری گفت: قیمت خرید گیاهان دارویی شاید از هزینه های تولید نیز کمتر باشد.

اصغر نقشی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز ادامه داد: آذربایجان شرقی به عنوان استانی با بیش از۶۰۰ گونه وحشی از گیاهان دارویی بستری مناسب برای تولید این گیاهان در کشور است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: هر شهرستان و منطقه ای در استان برای گیاه دارویی بخصوصی مستعد است.

ایرانی فام با بیان افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی تاکید کرد: برطرف شدن بی ثباتی در بازار به عنوان بزرگترین مانع برای تولید گیاهان دارویی در استان، سطح زیر کشت فعلی یعنی ۳۸۴ هکتار را به بیش از ۵۰۰ هکتار به دنبال خواهد داشت.

محمّدیان در پایان گفت: تجاری‌سازی این محصولات با توسعه حمایت نهادهای مختلف مانند جهاد دانشگاهی در سال حماسه اقتصادی می‌تواند در افزایش ظرفیت‌های درآمدزایی با توجه به امکانات بالقوه موجود در تولید گیاهان دارویی در استان، نقش مهمّی را ایفا کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.