×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همایش طب سنتی از منظر یونسکو برگزار شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از سایت تندرستان، در این همایش که با حضور دکتر شمس اردکانی رییس دانشکده طب سنتی، دکتر خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت، دکتر سعید آبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و جمعی از صاحبنظران، اساتید و فراگیران طب سنتی، ۲۷ شهریور ۹۲  در سالن اجتماعات حکمت سرای طب سنتی برگزار شد، پیرامون ضرورت توجه به طب سنتی و تبیین جایگاه جهانی آن بحث و تبادل نظر شد.

ابتدا، دکتر شمس اردکانی ضمن تشکر از برگزار کنندگان همایش و دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، همکاری های مشترک را یکی از عوامل پیشرفت دانست و افزود: یونسکو و دانشکده طب سنتی در کنار هم می توانند کارهای بسیار ارزشمند بین المللی را انجام دهند و یکی از این اقدامات که به زودی نهایی می شود ثبت طب سنتی ایران در یونسکو است.

وی افزود: ظرفیت های طب سنتی ما از معدود مولفه هایی است که می تواند در عرصه بین المللی قوی تر از عرصه داخلی بدرخشد و ما باید از فرصت استفاده کنیم.

رییس دانشکده طب سنتی با اشاره به اقدامات موثری که تاکنون با همکاری یونسکو انجام شده افزود: امسال سه کتاب در زمینه طب سنتی به زبان انگلیسی تدوین می شود که امیدواریم با کمک یونسکو در سراسر جهان عرضه شود.

سپس دکتر محمود خدا دوست استفاده از همه ظرفیت ها و دانش های موجود را برای تامین سلامت مردم ضروری خواند و افزود: صرف اینکه به دانش جدید مسلط باشیم ولی به  دلیل عدم اگاهی و یا اعتقاد به ظرفیت های موجود در سایر علوم و رشته ها، نمی توانیم ادعا کنیم ضمانتمان را در رابطه با بیمار درست انجام داده ایم و قطعا از نظر اخلاقی مسوول خواهیم بود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت، با بیان اینکه بالغ بر ۷۷ درصد مردم کشور المان، ۷۵ درصد در فرانسه، ۴۸ درصد در استرالیا و ۴۲ درصد در امریکا به نحوی از ظرفیت های طب سنتی و گیاهان دارویی استفاده می کنند تصریح کرد: صرف نظر از اینکه استفاده از ظرفیت تایید شده و مبتنی بر شواهد طب سنتی و مکمل یک کار اخلاقی و بکار نگرفتن ان در تامین سلامت مردم کاری است غیر اخلاقی، ما باید این ظرفیت را درست بشناسیم و در خدمت سلامت مردم بکارگیریم البته پرهیز از افراط و تفریط همیشه مورد تایید است.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت طب سنتی ایران به معنی واپس گرایی، تحجر گرایی و بازگشت به هزاران سال قبل نیست بلکه به این معنا است که ما این دانش را در عرصه آزمون با استفاده از ظرفیت های طب نوین در حوزه دانشگاه بسنجیم و هر آنچه را که برای تامین سلامت مردم مفید است وارد نظام سلامت کنیم.

در ادامه همایش، دکتر سعید ابادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، برگزاری این همایش را پنجره ای برای ادامه و گسترش همکاری های اینده دانست و افزود: یونسکو به طب سنتی نگاه ویژه ای دارد و در اصول آن، به حق هر فرد در بهره مندی از بالاترین استانداردهای سلامت و بهداشت و همچنین احترام به تنوع و تکثر فرهنگی و دانش سنتی تاکید شده است.

وی با اشاره به طبقه بندی یونسکو براساس جایگاه طب سنتی در سیستم بهداشت و درمان کشورها گفت:  طب سنتی باید به طور دقیق و اصولی به عنوان یکی از شاخه های طب قلمداد شود و برای همگرایی بین این دو راهی جز قانون مند کردن آن وجود ندارد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تاکید بر آموزش در بکارگیری صحیح از طب سنتی افزود: لازم است برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در این حوزه تمهیداتی اندیشیده شود.

در ادامه همایش، دکتر اصفهانی، سرپرست مرکز تحقیقات علوم قران، حدیث و طب، درخصوص  جایگاه اخلاق در طب سنتی ایرانی، دکتر اکرمی، نایب رییس کمیته اخلاق زیستی یونسکو،  درخصوص نگاه عمیق به مسائل اخلاق در طب سنتی از منظر یونسکو و دکتر نیکنام، قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل، درخصوص سازمان های بین المللی سلامت محور و طب سنتی سخنرانی می کنند.

این همایش توسط دانشکده طب سنتی و کمیسیون ملی یونسکو- ایران با همکاری معاونت طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه طب سنتی ایرانی – اسلامی برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.