×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده های طبیعی و طب سنتی ایران، با تاکید بر استفاده از ظرفیت های موجود در طبیعت، تصریح کرد: درمان همه دردهای انسان در طبیعت نهفته بوده و این یک رابطه دو طرفه و صادق است که باید مجدداً احیا شود .

رییس جمهور با بیان اینکه باید از این ظرفیت های مهم و اقتصادی به طور کامل استفاده کرد، افزود: در ایران دانشمندانی همچون ابن سینا با استفاده از این ظرفیت، طب سنتی ایران را که اساس آن بر استفاده از طبیعت بوده را به جهانیان ارائه کرده اند.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: امروز وقت آن است که به داشته های معنوی و علمی خود رجوع کرده و این سرمایه عظیم را احیاء کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه پدیده‌های عالم انسانی است و پدیده‌های موجود از انسان آغاز می شود و به انسان ختم می‌گردد. تصریح کرد: خداوند انسان را خلق کرد و برای او بهترین زندگی در این عالم را پسندید و بی‌تردید بهترین زندگی در سایه سلامت و بهره مندی کامل از همه مواهب طبیعی به دست می‌آید.

دکتر احمدی نژاد گفت:‌ نظام طبیعت به گونه‌ای است که انسان دائم در معرض آسیب‌ها به خصوص آسیب‌های جسمی قرار دارد و به دلیل تولید بیماری داشتن زندگی شایسته از انسان سلب می‌شود اما خدای حکیم برای این موضوع چاره اندیشیده است.

دکتر احمدی نژاد در ادامه به طب جدید و پیشرفت موجود در جهان اشاره کرد و گفت : در حال حاضر و در طب مدرن، تقریباً هیچ دردی بدون آزمایش، قابل تشخیص نیست، اما در طب سنتی حکمای ما با گرفتن نبض و معاینه فیزیکی، درد را شناسایی و آن را از ریشه درمان می کردند.

رییس جمهور با بیان اینکه در کتاب قانون ابن سینا، بیش از ۲ هزار نسخه برای درمان بیماری ها با مزاج های گوناگون ارائه شده است ، خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری هایی که امروز از آنها به عنوان بیماری های لاعلاج یاد می شود را می توان با استفاده از روش های ارزانتر همچون استفاده از طب سنتی درمان کرد.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه طب سنتی ایرانی به دنبال درمان ریشه ای درد است، گفت: طب ایرانی هم دارو و هم تجهیزات دارد و تجربه نیز نشان داده که طب ایرانی برای انسان و محیط زیست سازگارتر و بهتر است؛ از این رو باید در صدد احیاء این طب باشیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در حال حاضر پزشکی مدرن به عنوان رقیب پر قدرتی در مقابل طب ایرانی ایستاده است و متاسفانه تا سال های اخیر نیز اختیار تصمیم گیری در خصوص طب سنتی ایرانی در اختیار این رقیب پرقدرت بود، گفت: در فرهنگ ایرانی طبابت امری مقدس و فعالیتی انسانی است و با نگاه سایر کشورها که به عنوان صنعت و تجارت به آن می نگرند، تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه کارهایی که در زمینه تولید و تهیه داروهای گیاهی شده است، بسیار ارزنده بوده اما کافی نیست، اظهار داشت: ما می توانیم با احیاء طب ایرانی به جایی برسیم که مردم برای بهداشت، درمان و سلامت خود دو گزینه کامل طب سنتی – ایرانی و پزشکی مدرن را در برابر خود داشته باشند تا هر کس هر کدام را که می خواهد انتخاب کند.

رییس جمهور تصریح کرد : باید شرایطی ایجاد شود که این دو گزینه، مکمل یکدیگر بوده و هر دو دارای نظام نامه پزشکی باشند، یعنی نظام نامه طب ایرانی و نظام نامه پزشکی و امیدوارم به فضل الهی پایه این نظام نامه طب سنتی به زودی در کشور جاری شود.

دکتر احمدی نژاد در ادامه میراث معنوی و علمی را بالاتر و ارزشمندتر از میراث مادی برشمرد و با ابراز نگرانی نسبت به از دست رفتن میراث معنوی طب سنتی و بزرگان این عرصه، خاطرنشان کرد: هنگامی که یکی از میراث مادی ایرانیان آسیب می بیند همه ما ناراحت می شویم، اما باید بدانیم که بالاتر از میراث مادی ، میراث معنوی و علمی است که به شدت در حال آسیب دیدن است .

رییس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا داشته هایمان از جمله طب سنتی ازدست نرود، گفت:‌ اگر میراث نسل گذشته ما نابود شود به جرات می توان گفت که یک تاریخ و سرمایه بزرگ از دست رفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گیاهان دارویی در طبیعت کشور اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از سه میلیارد دلار دارو و تجهیزات وارد کشور می شود در حالی که طبیعت ما این ظرفیت را دارد که ما بتوانیم با کشت گیاهان دارویی در آن حداقل به همین میزان صادرات داشته باشیم و این شدنی است.

دکتر احمدی نژاد خطاب به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، گفت: دولت آمادگی دارد تا موضوع کاشت گیاهان دارویی را در ستاد کشاورزی مورد بررسی قرار داده و برای انجام این کار حمایت های لازم را از فعالان این عرصه انجام دهد.

رییس جمهور با بیان اینکه اقدامات افتخار آمیزی در بخش تولید گیاهان دارویی صورت گرفته است، اظهار داشت: ایران اسلامی دارای تمدن، فرهنگ و سابقه طولانی است و نباید ایران و ایرانی در کارها وفعالیت های علمی و طبی در آخر صف بایستد؛ باید تلاش کرده و بتوانیم رتبه اول را در این عرصه به خود اختصاص دهیم؛ بنده اطمینان دارم که ظرف چند سال آینده جمهوری اسلامی ایران در جهان به جایگاه شایسته خود دست پیدا خواهد کرد.

در ابتدای این مراسم تعدادی از فناوران برتر در عرصه گیاهان دارویی و فرآورده های آن به ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص این صنعت پرداختند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.