×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
محققان علوم پزشکی ضد آفتاب بودن زعفران را ثابت کردند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از عرش نیوز، این تحقیق توسط دکتر محمود رضا جعفری، دکتر حسین حسین زاده، دکتر فاطمه ایمانی و دکتر شیوا گل محمد زاده از اعضاء هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

در این مقاله آمده است: زعفران در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد و یکی از خواص این گیاه، دارا بودن ظرفیت جذب اشعه فرابنفش است.

در این تحقیق فرآورده‌ها شامل نانولیپوزوم‌های تهیه‌شده از عصاره هیدروالکلی کلاله زعفران با غلظت‌های ۲، ۴ و ۸% و هم‌چنین نانولیپوزوم‌های حاوی سافرانال با غلظت‌های ۰٫۲۵، ۰٫۵ و ۱% بود. لوسیون استاندارد هموسالات ۸% نیز بر اساس استاندارد FDA به‌منظور تعیین SPF و مقایسه صحت روش تهیه شد. SPF فرآورده‌های تهیه شده به روش برون‌تن حلال رقیق‌شده با استفاده از معادله Mansur‌ و همکاران و اندازه گیری جذب، به‌دست آمد.

نتایج این مطالعه نشان داد که SPF نانو لیپوزوم‌های حاوی عصاره زعفران ۸% به‌صورت معنی‌داری بیش تر از SPF ماده ضد آفتاب استاندارد هموسالات با غلظت مشابه  ۸% است.

این نتیجه نشان می‌دهد زعفران می‌تواند به‌عنوان یک عامل ضدآفتاب عمل کند. این مطالعه همچنین نشان داد SPF جز سافرانال موجود در زعفران با غلظت ۰٫۵% و ۱% به‌صورت معنی‌داری بزرگ‌تر از SPF ماده ضدآفتاب استاندارد هموسالات با غلظت ۸% است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نانولیپوزوم‌های حاوی عصاره زعفران می‌تواند به‌عنوان یک جاذب اشعه فرابنفش و ضدآفتاب طبیعی استفاده شود. هم‌چنین با استفاده از نانولیپوزوم‌های حاوی سافرانال موجود در زعفران می‌توان با غلظت‌های بسیارکم به SPF بالایی دست یافت.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.