×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، همایش ملی گیاهان دارویی، با حضور اساتید و محققان حوزه گیاهان دارویی کشور، در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آغاز به کار کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شامگاه گذشته مرکز کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی را بستری مناسب برای احیاء علم و اندیشه در کالبد عمل و تولید دانست و گفت: گیاهان دارویی در طب ایرانی و اسلامی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که دوری از این شاخه‌های طبابت، خلاء استفاده از گیاهان دارویی را نیز به وجود آورده بود و پس از بازگشت محققان کشور به کاربرد گیاهان دارویی در امر درمان و سلامت جامعه پس از انقلاب اسلامی، شاهد پیشرفت های مطلوبی بوده‌ایم.

دکتر سیدحسام‌الدین نبوی‌زاده افزود: خداوند رازهای عمیقی را در گیاهان به ودیعه نهاده است که وجهه‌ای از شگفتی آفرینش بوده و کشف این اسرار، نوعی عبادت الهی و سپاس از رحمت ایزدی خواهد بود.

توجه به صنعت گیاهان دارویی، موجب رونق اقتصاد و صادرات می‌شود

نبوی‌زاده با تاکید بر قابلیت گیاهان دارویی در رونق اقتصاد و صادرات، اظهار کرد: علاوه بر زمینه مناسب گیاهان دارویی در بهبود کسب‌و کار و کاهش بیکاری جامعه بالاخص در استان کهگیلویه و بویراحمد، تنوع کافی در گونه‌های گیاهی کشور، می‌تواند عاملی برای تبدیل کشور به قطب صادرکننده گیاهان دارویی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: هر پژوهشی، می‌تواند پایه‌ای برای سایر ‌پژوهشگران و کاربرد‌های عمیق‌تر باشد و امیدواریم گیاهان دارویی، به عنوان یک علم پویا در پایتخت طبیعت ایران، بتواند دانشگاه ‌علوم پزشکی یاسوج را به مرجعی برای سایر دانشگاه‌های کشور تبدیل نماید.

همایش ملی گیاهان دارویی، فرصتی برای ارتباط علم و صنعت در این حوزه است

رئیس همایش ملی گیاهان دارویی نیز در ادامه مراسم، با بیان اینکه این همایش می‌تواند فرصتی مناسب برای تبادل آرا، تجربیات و نظریات علمی محققان کشور باشد، عنوان کرد: شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با گیاهان دارویی، برقراری یک رابطه منطقی میان علم و صنعت گیاه دارویی، زمینه‌سازی برای همکاری و تعامل دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های داروسازی، از مهم‌ترین اهداف برگزاری همایش ملی گیاهان دارویی است.

دکتر جان‌محمد ملکزاده، اضافه کرد: همایش ملی گیاهان دارویی، می‌تواند بستر مناسبی برای شناسایی گونه‌های ناشناخته گیاهی در کشور و به‌ ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد و هم چنین، معرفی آخرین دستاوردهای کشور به پژوهشگران این حوزه باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد، یک چهارم گونه‌های گیاهی اروپا را در خود پرورش می‌دهد

دبیر علمی همایش ملی گیاهان دارویی نیز ضمن اشاره به توانمندی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه گیاهان دارویی که مهم‌‌ترین انگیزه برگزاری این همایش در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بوده است، تصریح کرد: این استان با دارا بودن طبیعتی متنوع، یک چهارم گونه‌های گیاهی اروپا و یک پنجم گونه‌های گیاهی کشور را در خود پرورش داده که نمایانگر توانمندی بالا در توسعه علم و صنعت گیاهان دارویی کشور است.

تنها ۱۰ درصد از مردم کشور، گیاهان دارویی مصرف می‌کنند

دکتر حسین صادقی ادامه داد: بر اساس آمارها، قریب به ۷۰ درصد مردم اروپا برای پیشگیری، درمان و یا به عنوان مکمل، از گیاهان استفاده می‌کنند که این آمار در کشور ما به میزان ۱۰ درصد تقلیل یافته و سودآوری این صنعت نیز، تنها شامل یک درصد برآورد شده است.

وی با اشاره به برگزاری این همایش که می‌تواند گامی برای جهش به سمت اقتصاد پویا در زمینه علوم کاربردی باشد، تصریح کرد: آشنایی با روش‌های استخراج گیاهان دارویی، بوم‌شناسی این گیاهان در استان و کشور، تاثیرات فارماکولوژی گیاهان، زمینه‌های تجاری‌سازی و جایگاه گیاهان دارویی در کشور، محورهای عمده برگزاری این همایش و پذیرش مقالات بوده است.

دبیر علمی همایش ملی گیاهان دارویی، یادآور شد: دست‌اندرکاران اجرای این همایش، از سال گذشته تاکنون، مراحل برگزاری را پیگیری نموده و با بررسی‌های لازم، موفق به کسب امتیاز بازآموزی، برای شرکت‌کنندگان در همایش ملی گیاهان دارویی شدیم.

از آغاز مهلت ارسال مقالات همایش ملی گیاهان دارویی، مجموعا ۱۲۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این میان، ۳۵۰ مقاله به صورت پوستر و ۶۰ مقاله دیگر نیز به صورت سخنرانی از تاریخ پنجم تا هشتم شهریورماه، ارائه خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.