×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یکی از بزرگترین ذخیره گاه های گیاهان دارویی ایران در معرض تخریب است

احداث جاده برای استخراج سنگ آهن در مسیر قله کوه شاه کرمان موجب تخریب یکی از بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه های گیاهان دارویی کشور شده است.

این جاده‌ در نزدیکی پنجمین کوه مرتفع ایران و دومین کوه مرتفع استان کرمان با انفجار دینامیت و فعالیت بیل‌های مکانیکی و ماشین‌های جاده‌سازی در حال ساخت است و صد‌ها گونه گیاهی منحصربه‌فرد روییده در دامان این کوه زیر چرخ‌های کامیون‌ها له می شود.

دبیر انجمن پاکسازان کوهستان با اشاره به این‌ که چشم هزاران کوهنوردی که زندگی‌شان را وقف طبیعت کرده‌اند به کوه شاه دوخته شده است، می‌گوید: امروز کوه شاه از همه مردم و دوستداران طبیعت استمداد می‌طلبد و چون به حریمش تعرض شده، در فضایی ماتم زده و درمانده قرار گرفته و به طرفدارانش پناه آورده است.

افشین اسدی یکی دیگر از فعالان محیط‌زیست نیز با بیان این ‌که در کنار نگاه‌های دولتی در توسعه صنعت باید به حفظ محیط زیست نیز توجه شود، می‌افزاید: ما هم مفهوم توسعه و الزامات اشتغال را می‌فهمیم، اما توسعه باید متوازن باشد، باید طبیعت را حفظ کنیم، کوه شاه اگر تخریب شود، به آیندگان خیانت کرده ایم.

در همین حال استاندار کرمان از بی‌توجهی مجریان این پروژه معدنی به رعایت نکات زیست محیطی گلایه می‌کند و می گوید: تخریب طبیعت در منطقه کوه شاه باید به حداقل ممکن برسد و به افرادی که در حال فعالیت معدنی در این منطقه هستند، تذکر خواهیم داد تا کار با کمترین تخریب ممکن انجام شود.

اسماعیل نجار می‌افزاید: به عقیده من نمی‌توان هم توسعه را داشت هم محیط زیست را دست نخورده باقی گذاشت؛ اما می‌توان تخریب‌ها را به حداقل رساند، وقتی که قطار می‌آید دود، صدا، ریل و صدها مسائل دیگر نیز همراه با آن می‌آید، اما در راستای توسعه صنعتی و معدنی باید کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کرد.

برخی فعالان محیط‌زیست نیز معتقدند این فعالیت‌های معدنی بدون اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی صورت می‌گیرد، اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان می‌گوید: فعالیت‌های معدنی در منطقه کوه شاه براساس مجوزی صورت می‌گیرد که چند سال پیش توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان صادر شده و با وجود تخریب طبیعت، این اداره اکنون بنا به دلایلی که مهم‌ترین آن اشتغالزایی است، تصمیمی مبنی بر جلوگیری از فعالیت این معدن سنگ آهن ندارد.
محمدعلی اسدی با اشاره به این‌ که این اداره کل براساس وظیفه‌اش از تخریب منابع طبیعی جلوگیری می‌کند، می‌افزاید: چند سال پیش مجوزی برای احداث جاده‌ای در عرض ۱۰ متر در منطقه کوه شاه توسط منابع طبیعی صادر شد تا پس از این ‌که در سطح یک هکتار کار اکتشافی را انجام دادند، براساس نتایج اکتشافات و مقرون به صرفه بودن استخراج سنگ آهن مجوز بهره‌برداری صادر شود.

وی می‌گوید: اکنون فعالیت‌هایی که برای احداث جاده صورت گرفته در حالی باعث تخریب‌هایی در کوه شاه شده است که در پایین دست آن روستاهای زیادی آب آشامیدنی و کشاورزی شان را از این کوه تامین می کنند.

اسدی می افزاید: به علت اینکه خساراتی که به طبیعت کوه شاه وارد می‌شود به گونه‌ای دیگر قابل جبران است، از فعالیت این معدن سنگ آهن جلوگیری نمی‌شود.

وی می‌ گوید: چندی پیش در بازدید از کوه شاه از مسئولان شرکتی که در این منطقه فعالیت‌های معدنی انجام می‌دهند خواستیم در قبال منافع استخراج سنگ آهن یک سری اقدامات عام‌المنفعه همچون اجرای طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از هدر رفت آب جاری در دامان این کوه را برای جبران خسارت‌های وارد شده به منابع طبیعی این منطقه انجام دهند.

با توجه به این ‌که معدن سنگ آهن به عنوان یک پتانسیل باعث ایجاد اشتغال می‌شود، نمی‌توان از فعالیت آن جلوگیری کرد، اما می‌توان با مراقبت‌های بیشتر در برای حفظ منابع طبیعی این منطقه کوشید و میزان خسارت‌های وارده به منابع طبیعی را کاهش داد و به گونه‌ای دیگر جبران کرد.

کوه شاه با ارتفاع ۴۳۷۴ متر دومین کوه بلند استان کرمان است.

این کوه در ۲۵ کیلومتری شهر بافت قرار دارد و ارتفاعات آن از برفگیرترین قله‌های استان کرمان است که برف ذخیره شده در قله این کوه سر منشاء تشکیل رود آبی می‌شود که از دامنه کوه شاه جریان می‌یابد و آب آشامیدنی و کشاورزی حدود ۷۰۰۰ نفر از مردم ساکن روستاها و مناطق پایین دست این کوه همانند تلخه چار، باغ فخروئیه، هرارون، دهنه آرتی، دره عشق‌آباد و تخت عبدالبیگی را تامین می‌کند.

پوشش گیاهی این منطقه از گونه‌های گیاهی منحصربه‌فرد تشکیل شده که ۶۰۰ گونه گیاه دارویی ارزشمند همچون ارژن، بنه، گون، بادام کوهی، ارس، آویشن، زیره، لاله، آلاله و… را شامل می‌شود، گونه‌های گیاهی دارویی ارزشمندی که برای محققان، گیاه‌شناسان و دانش‌پژ‌وهان بسیار ارزشمند است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.