×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروخانه های طبیعی و سنتی به زودی راه اندازی می شوند

دکتر امیر حسین جمشیدی روز سه شنبه در حاشیه نخستین نمایشگاه و جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و صمغ‌های نباتی که در محل نمایشگاه بین‌‌المللی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌ای که در آینده خواهیم داشت نظام‌مند کردن سیستم توزیع و عرضه فرآورده‌های طبیعی و داروهای طبیعی است.
وی افزود: طبق این برنامه می خواهیم عرضه داروهای طبیعی و سنتی سامانه ای مختص خود داشته باشند و افرادی که در آنجا کار می کنند از دانش فنی بالاتری برخوردار باشند تا بتوانند بهترین خدمات را به افراد مراجعه کننده، عرضه کنند.
جمشیدی ادامه داد: متأسفانه تعدادی از داروهای گیاهی در برخی عطاری‌ها با مشکل عرضه مواجه می‌شوند و یکسری فرآورده‌ها را عطاری‌ها نباید عرضه کنند.
وی خاطر نشان کرد: عطاری‌ها زیر نظر وزارت بهداشت نیستند بلکه زیر نظر اصناف کار می‌کنند به همین دلیل برای توزیع داروهای گیاهی به دنبال آیین‌نامه جدیدی هستیم تا این محصولات همانند عرضه دارو در داروخانه به صورت ویژه عرضه شوند.
مدیر کل داروهای گیاهی و سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون فرآورده‌های دارویی و طبیعی و سنتی به صورت یکسان عرضه می‌شوند و قوانین یکسانی دارند اما به دلیل شرایط امروز قوانین ویژه‌ای را می‌طلبد.
مدیر کل اداره داروهای طبیعی و سنتی وزارت بهداشت افزود: به همین دلیل مراکز ویژه‌ای برای عرضه داروهای طبیعی و سنتی خواهیم داشت تا در این مراکز افرادی با دانش فنی بالاتر در حوزه گیاهان سنتی به بهترین شکل این فرآورده‌ها را عرضه کنند.
جمشیدی با بیان اینکه طب سنتی غنی و قدیمی در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه در این سال ها با مشکلات، کمبودها و بی‌مهری‌هایی مواجه شدیم در حالی که عرصه طب سنتی در شرایط فعلی می‌تواند کمک خوبی باشد.
وی افزود: زمانی که بحث از طب سنتی می‌شود با وجود در نظر داشتن فعالیت عطاری‌ها ،حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که باید به آنها پرداخت تا طب سنتی وارد ادبیات جاری زندگی مردم شود.
به گفته جمشیدی ، اگر بخواهیم به این تفکر بپردازیم باید بسیاری از سازمان‌ها با هم هم‌جهت شوند و نباید فقط به بازار داخلی توجه کنیم بلکه از سال آینده باید صادرات این فرآورده‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.
مدیر کل داروهای گیاهی و سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۹۸۰ فرآورده طبیعی مجوز دارند و ۲۷۰ فرآورده طب سنتی موجود است که از نظر کمی نسبت به سال ۸۵ رشد ۷۳۰ درصدی را شاهد هستیم.
جمشیدی با بیان این که تقاضا و تأسیس شرکت‌های مرتبط با طب سنتی افزایش یافته است، گفت: صادرات این اقلام و ارقام مربوط به آن رسمی نیست اما چیزی که شرکت‌ها ارائه داده‌اند این است که کشورهای دیگر خواهان فرآورده‌های سنتی ایرانی هستند.
وی همچنین واردات داروهای طبیعی به کشور را ناچیز عنوان کرد و افزود: حدود هفت قلم داروی طبیعی به کشور وارد می‌شود که این اقلام نیز به درخواست شرکت‌های داخلی برای تولید دارو بوده است.
نخستین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ایران روز سه شنبه با حضور امیر حسین جمشیدی مدیر کل داروهای گیاهی و سنتی وزارت بهداشت و حمید رضا عزیزی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه های بین الملی تهران گشایش یافت.
در این نمایشگاه و جشنواره بزرگ بیش از دو هزار و ??? نوع گیاه دارویی، گونه های دارای خواص عطری، ادویه ای ، آرایشی و بهداشتی، رنگ دهنده، طعم دهنده، مکمل غذایی و همچنین انواع دستگاه ها و تجیهزات پیشرفته تبدیل و تولید داروهای گیاهی به نمایش گذاشته شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.