×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی اسیدهای چرب غیر اشباع در دانه ریحان (.Ocimum bisilicum L)

بررسی اسیدهای چرب غیر اشباع در دانه ریحان (.Ocimum bisilicum L)
 
بخشی خانیکی غلامرضا*

* گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند

 

.

مقدمه و هدف: دانه های ریحان منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع بوده و مقدار زیادی موسیلاژ نیز تولید می کنند. این مطالعه به منظور مقایسه میزان و نوع اسیدهای چرب غیراشباع موجود در ریحان متعلق به ده جمعیت مختلف به مرحله اجرا درآمد.

روش تحقیق: بذرهای جمع آوری شده از این گیاه در شرایط گل خانه در سه تکرار کشت شدند و در نهایت روغن بذرهای جمع آوری شده و بذرهای به دست آمده از گیاهان کشت شده به طور جداگانه استخراج و تبدیل به متیل استر گردیدند، سپس ترکیب های اسید چرب روغن بذرها توسط کروماتوگرافی گازی تعیین شدند.

نتایج و بحث: نتایج نشان داد که بالاترین میزان روغن کل در بین تمام جمعیت های محلی و آزمایشگاهی در جمعیت آزمایشگاهی اردبیل (۲۸٫۹۸ درصد وزنی) و کمترین میزان آن (۱۷٫۲۵ درصد وزنی) در جمعیت محلی آذربایجان غربی ۲ مشاهده گردید. هم چنین بالاترین میزان اسید پالمتیک ( ۳۴٫۸۱مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی کرمانشاه و کمترین میزان آن (۲٫۰۵ مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی کرمان مشاهده شد.

از طرفی بالاترین مقدار اسید استئاریک (۷٫۵۶ مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی اهواز و کمترین آن (۱٫۴۲ مول درصد) در جمعیت وحشی اردبیل مشاهده شد و بالاترین میزان اسید اولئیک ( ۲۲٫۸۱مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی قم و کمترین آن (۱۱٫۱۰ مول درصد) در جمعیت محلی آذربایجان غربی ۲ مشاهده گردید. بالاترین میزان اسید لینولئیک (۲۵٫۶۰ مول در صد) در جمعیت آزمایشگاهی آذربایجان غربی ۱ و کمترین آن (۱۵٫۵۵ مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی کرمانشاه مشاهده شد.

بالاترین میزان اسید لینولنیک (۵۳٫۸۹ مول درصد) در جمعیت محلی آذربایجان غربی ۱ و کمترین آن ۲۸٫۰۸ مول درصد در جمعیت آزمایشگاهی کرمانشاه مشاهده شد. به طورکلی چنین به نظر می رسد که بذر جمعیت های مختلف ریحان دارای مقدار زیادی از اسیدهای چرب غیر اشباع و مقدار کمی از اسید های چرب اشباع هستند.

توصیه کاربردی/ صنعتی: بذر جمعیت های محلی ریحان متعلق به نواحی شمالی تر ایران با آب و هوای معتدل دارای مقادیر بیشتری اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیر مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک می باشد که این اسیدهای چرب دارای کاربرد های دارویی، صنعتی، بهداشتی و آرایشی فراوانی هستند. بنابراین انتخاب جمعیت های محلی شمال کشور با هدف تولید اسید چرب غیراشباع توصیه می شود.

کلید واژه: اسیدهای چرب، بذر، روغن، .Ocimum bisilicum L

 

.

برای دانلود فایل کلیک کنید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.