×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران پنجمین تولیدکننده و صادرکننده گیاهان دارویی است

مهدی فرخوی با بیان اینکه ایران پنجمین تولیدکننده و صادرکننده گیاهان دارویی است اظهار کرد: تنوع گونه‌ای گیاهان دارویی در ایران بسیار زیاد است و ظرفیت بالقوه‌ای در کشت و صادرات این محصولات وجود دارد.

به گفته وی بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهان دارویی در ایران شناخته شده در حالی که پیش‌بینی‌ها و برآوردهای موجود نشان می‌دهد تعداد گونه‌های دارویی در کشور حدود ۱۲ هزار گونه بوده که از این میان حدود ۲۰۰۰ گونه در ایران یافت می‌شود.

این تولیدکننده گیاهان دارویی با اشاره به گشایش بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی در کشور در اوایل سال جاری تصریح کرد: در این باغ گیاه‌شناسی حدود ۳۰۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد که به صورت بوته‌ای و درختی جمع‌آوری و پرورش داده شده‌ و سعی می‌شود در زمینه پرورش آنها از استاندارد‌های روز دنیا استفاده کنیم. همچنین در این باغ، گیاهان معطر و دارویی توأمان کشت می‌شوند چراکه عطر، اسانس یا رایحه گیاهان دارویی جزئی از مواد موثره آنها به شمار می‌رود.

فرخوی درباره بررسی وضعیت صنعت گیاهان دارویی در کشور عنوان کرد: گیاهان دارویی در ایران دارای سابقه هزار ساله و تنوع گونه‌ای بالایی است به‌طوری که در کشور حدود ۱۸۰۰ گونه گیاه بوم‌زار وجود دارد که برخی از آنها را در هیچ جای دنیا نمی‌توان پیدا کرد، به همین دلیل برای آن از سراسر دنیا متقاضی خاص وجود دارد. از سوی دیگر به دلیل اینکه ایران یکی از پنج کشور شاخص دنیا از نظر تنوع گیاهی است چشم دنیا به ایران است تا بتوانند از این تنوع عظیم گیاهان دارویی برای تامین برخی نیاز‌های‌ خود در صنعت دارویی استفاده کنند.

وی با اشاره به سابقه طولانی صادرات گیاهان دارویی ایران گفت: در دهه اخیر صادرات گیاهان دارویی به حدود ۱۰ قلم هم نمی‌رسد که به ترتیب اهمیت می‌توان به زعفران، زیره، شیرین بیان، رازیانه و تخم گشنیز اشاره کرد اما از نظر صادرات در رقابت پا به پای کشورهای جهان حرکت می‌کنیم.

این کارشناس گیاهان دارویی اظهار کرد: حجم مبادلات گیاهان دارویی در جهان به حدود ۱۰۰میلیارد دلار می‌رسد که ایران در این بین سهم ۱۰۰ میلیون دلاری دارد و علاوه بر این حجم صادرات، بخش قابل‌توجهی از این محصولات به صورت قاچاق به کشور‌های افغانستان، عراق و پاکستان می‌رود.

فرخوی ادامه داد: واردات گیاهان دارویی هم به صورت قاچاق از افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق و هم به صورت رسمی از مرز‌های هند و پاکستان انجام می‌شود. همچنین واردات این اقلام به صورت خام و فرآوری شده صورت می‌گیرد به طور نمونه انواع فلفل، زردچوبه، هل و انواع زیره بخشی از گیاهان دارویی‌ هستند که به صورت خام از مبادی رسمی وارد می‌شوند.

وی با اشاره به واردات گیاهان دارویی فرآوری شده خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی فرآوری شده درصنعت داروسازی مصرف می‌شود و باوجود اینکه عصاره بسیاری از داروهای فرآوری‌شده وارداتی را در کشور تولید و حتی صادر‌ می‌کنیم در صنایع از محموله‌های وارداتی آنها استفاده می‌شود بنابراین توجه بیشتر به صنایع تبدیلی و توسعه جدی آن ضروری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.