×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی اثر اشعه UV-C و تنظیم کننده های رشد گیاهی بر آلوئه ورا

بررسی اثر اشعه UV-C و تنظیم کننده های رشد گیاهی بر آلوئه ورا (.?loe ver? L)
 
صادقی نسترن,شفیعی حاجی آباد مرضیه*,شوکتی امیرمهدی

* دانشگاه گیسن، ایالت هسن، آلمان

مقدمه و هدف: اثرات اشعه فرابنفش بر گیاهان که به نور خورشید نیاز دایمی دارند، غیر قابل اجتناب است. تاثیر مستقیم نور فرابنفش بر رشد و نمو در گیاهان، معمولا منفی است و گیاهان ساز و کارهای دفاعی مختلفی برای محافظت و سازگاری خود به کار می گیرند. این تحقیق با هدف بررسی اثرات مخرب، محرک یا سازنده احتمالی اشعه (۱۰۰-۲۸۰ nm) UV-C بر گیاهچه های درون شیشه ای آلوئه ورا و تغییرات احتمالی این اثرات در حضور غلظت های مختلف تنظیم کننده های رشد موجود در محیط کشت، انجام گرفته است.
روش تحقیق: گیاه آلوئه ورا به این دلیل انتخاب شد که گیاهی دارویی و نیمه گرمسیری است و به طور معمول در محل کشت و پرورش خود به طور مداوم در معرض اشعه های فرابنفش انرژی خورشید قرار دارد. تیمارهای مورد آزمون شامل محیط کشت در ۴ سطح و اشعه UV-C در دو سطح (۴۰ میکرووات بر سانتی متر مربع و صفر میکرووات بر سانتی متر مربع) بودند. گیاهچه های درون شیشه ای روی ۴ محیط کشت مختلف در ۶ تکرار کشت شدند و ۳ تکرار از آن ها طی ۱ ماه، روزانه ۱ ساعت در معرض اشعه UV-C قرار گرفتند.
نتایج و بحث: نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که بیش ترین طول گیاهچه، تعداد و طول ریشه در محیط کشت، دارای ۱٫۵ میلی گرم در لیتر IB? و بیش ترین تعداد شاخساره در محیط کشت، دارای ۱٫۵ میلی گرم در لیتر IB? و ۱ میلی گرم در لیتر B? به دست آمد. اشعه UV-C به طور معنی داری باعث کاهش طول اندام های هوایی، تعداد و طول ریشه در تیمارهای اشعه دیده شد اما تعداد شاخساره را افزایش داد.
توصیه کاربردی/صنعتی: بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، اشعه UV-C باعث کاهش تعداد و طول ریشه شد. بنابراین استفاده از این اشعه در مراحل ریشه زایی و طویل شدن اندام های هوایی در گیاه آلوئه ورا توصیه نمی شود. این در حالی است که در محیط های استقرار و پرآوری اشعه UV-C می تواند به عنوان عاملی برای تحریک تولید شاخساره بیش تر در کشت درون شیشه ای به کار رود.

کلید واژه: آلوئه ورا، اشعه UV-C، کشت درون شیشه ای، تنظیم کنترل رشد

برای دانلود فایل کلیک کنید

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.