×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سطح کشت گیاهان دارویی در استان ایلام به ۱۰۰ هکتار افزایش یافت

مهندس «حیدر مفتاحی‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، اظهار کرد: گیاهان دارویی موضوعی میان رشته‌ای بین رشته‌های مهندسی کشاورزی، صنایع تبدیلی و پزشکی است حال آن‌که تا چهار سال پیش در استان مغفول مانده بود که هر بخش آن ظرفیت عظیمی برای انجام کارهای کلان دارد.

 وی فعالیت مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی را گامی مهم برای شناسایی ظرفیت گیاهان دارویی دانست و گفت: وظایف این مرکز انجام پروژ‌ه‌های تحقیقاتی در حوزه‌ی گیاهان دارویی است که دستاوردهای علمی آن در قالب خدمات به مردم ارائه می‌شود.

 مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: سال پیش در سطح شهرستان‌های استان ۵۰ هکتار گیاه دارویی شامل نعناع فلفلی، بادرنجبویه(ملیس)، به‌لیمو، آویشن و زوفا کشت شد.

 مفتاحی‌زاده با بیان این‌که به‌طور میانگین در شهرستان‌های استان بین ۳ تا ۵ هکتار به کشت این گیاهان اختصاص یافته است، تصریح کرد: کاشت این گیاهان، ارگانیک و براساس استاندارد جهانی GICP است از همین‌رو محصولات تولیدی ارزش اقتصادی ویژه‌ و مشتریان خاصی دارد و همواره تقاضای محصول بیش از میزان گیاهان دارویی برای عرضه است.

 وی نیروی متخصص را نیاز امروز عرصه‌ی گیاهان دارویی دانست و گفت: جهاد دانشگاهی برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد و از سال پیش در مرکز علمی کاربردی نسبت به پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط با گیاهان دارویی اقدام کرد.

 مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که این نهاد در استان دبیری ستاد گیاهان دارویی را برعهده دارد از برنامه‌ریزی دقیق جهت فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی در استان خبر داد و گفت: مزیت عمده‌ی گیاهان دارویی ارزش افزوده‌ی ناشی از مراحل مختلف فرآوری بسته‌بندی، عرق‌گیری، اسانس‌گیری و عصاره‌گیری است.

 مفتاحی‌زاده با بیان این‌که توجیه راه‌اندازی صنایع تبدیلی برای گیاهان دارویی مستلزم کشت گیاهان دارویی در استان است، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها کشت محصولات(گیاهان دارویی) سال آینده به ۱۰۰ هکتار می‌رسد و از همین‌رو مجتمع فرآوری گیاهان دارویی با همکاری جهاد کشاورزی در شهرک صنعتی ایلام در زمینی به مساحت ۲ هکتار در آینده‌ی نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

 وی گفت: در استان ایلام بستر مناسبی برای فعالیت پژوهشی پژوهشگران، اساتید و دانشجویان در حوزه‌ی گیاهان دارویی نداریم و تلاش بر این است که شرایط برای چنین فضایی ایجاد شود و در این راستا تاکنون در آزمایشگاه جهاد دانشگاهی ۱۵۰ گونه بذر گیاهان دارویی جمع‌آوری شده است و این فرصتی است که به راحتی در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

 مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که منابع طبیعی استان و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی نیز بر اساس رسالت ذاتی خود چنین کاری را نیز انجام داده‌اند، اظهار امیدواری کرد این کار انجام شده در جهاد دانشگاهی بتواند در ایجاد بستر علمی، مددکار خوبی برای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان باشد.

 وی مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی استان را ظرفیت مناسب دیگری برای فراهم کردن بستر مناسب جهت فعالیت‌های علمی و حمایت از ایده‌های صاحب‌نظران در این عرصه دانست و گفت: افزایش شمار دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و عدم امکان استخدام آنها در دستگاه‌های دولتی مشکلی است که با گرایش این افراد به بخش خصوصی برطرف می‌شود و این امکان با حمایت‌های مادی و مشاوره‌ای این مرکز فراهم شده است که باید جامعه‌ی هدف با مراجعه به آن، علم خود را کابردی کنند و از آن نهایت بهره را ببرند.

 مفتاحی‌زاده یادآور شد: در برخی شهرهای ایران حتی بدون گیاهان دارویی خاص فضای سبزی با عنوان «گیاهستان» احداث شده است که فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی را نهادینه کرده است اما ایلام فاقد چنین امکانی است که تلاش مجموعه‌ی مدیریت شهری را می‌طلبد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.