×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جزیره کیش، زیستگاه ۵۲ گونه گیاه دارویی

ایران به خاطر داشتن اقلیمهای مختلف آب و هوایی موجود در دنیا زیستگاه بسیار خوبی برای گیاهان داروئی است .
هر منطقه با توجه به ویژگی ‌های آب و هوایی خاص خود گونه‌های خاصی از گیاهان داروئی را پرورش می‌دهد.
بسیاری از گیاهانی که برای زیباتر کردن محیط زندگی از آن بهره می‌بریم خواص درمانی و داروئی دارند که از تصفیه و پاکسازی فضای اطراف گرفته تا درمان عفونتهای مختلف و بیماری‌های پوستی می توان از آنها استفاده کرد.
طبق گزارش مرکز سلامت جهانی ۸۰ درصد از مردم دنیا هنوز بر روی درمانهای سنتی تکیه دارند و این موضوع می‌طلبد که برای حفظ و تکثیر گیاهان داروئی هر گونه اقدامی از سوی دولتها و البته با مشارکت دانشمندان و اهل فن صورت پذیرد.
گیاهانی که در جزیره کیش وجود دارند در سایر نقاط کشورمان هم دیده شده اند و بعضی از آنها به صورت انبوه کشت می شوند ولی بعضی از این گیاهان مخصوص مناطق آب و هوایی گرم و شرجی است و در جزیره کیش محیط برای پرورش و تکثیر آنها بسیار مناسب است لذا شناسایی این گونه های مفید و پرورش آنها علاوه بر استفاده های دارویی برای عده ای دیگر نیز اشتغال ایجاد می کند.
از طرف دیگر مردم در جزیره کیش به خاطر شرایط خاص آب و هوایی درمعرض بیماریهای خاص قرار دارند و درمانهای شیمیایی در دراز مدت آثار نامطلوبی به جا می گذارد و گیاهان دارویی و درمان با آنها می تواند برای ساکنان مفید باشد.
اهمیت موضوع زمانی بیشتر احساس می شود که بدانیم بسیاری از داروهای مورد نیاز مردم جزیره از کشورهای همسایه و اخیراً از چین وارد می شود و اگر مردم جزیره کیش خود به این مهم اقدام کنند علاوه بر افزایش کیفیت و کمیت ، ضریب خلوص و اطمینان داروها نیز بیشتر می شود.
دکتر رضا نیاپزشک عمومی می گوید:ساکنان جزیره کیش به دلیل اقلیم آب و هوایی ( گرم و شرجی ) و دوره نسبتاً طولانی گرما در معرض ناراحتی های تنفسی هستند و همچنین به دلیل املاحی نبودن آب جزیره ناراحتی های روده ای و کلیوی ساکنین جزیره را تهدید می کند به خصوص که بسیاری از مردم در این جزیره بومی نیستند و از آب و هواهای مختلف و اقلیمهای متفاوت در این جزیره ساکن شده اند بنابراین ارگانیسم جسمی بسیاری از ساکنین نیاز به مراقبت دائمی دارد.
از طرف دیگر درمان بسیاری از امراض در گیاهان و علفهای هر منطقه متناسب با نوع بیماریها نهفته است بنابراین ضروری است که با بررسی گیاهان منطقه و کشف خواص درمانی آنها اطلاعات ذی قیمتی در اختیار مردم قرار داده شود.
گیاهانی مانند پنیرک، ترشک، آویشن گرمسیری، سمسول، پنجه گربه، ریش بز از جمله گیاهانی هستند که در جزیره کیش رشد می کنند.
دکتر مصطفی نادعلی نژاد متخصص بیماری های داخلی می گوید:طب گیاهی قدیمی ترین شکل درمان است که از سوی بشر شناخته شده و از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است. استفاده از این روش درمانی در تمامی تمدن ها سابقه دارد و یک جزء مهم در پیشرفت علم پزشکی رایج به شمار می رود.
وی افزود: استفاده از گیاهان به عنوان دارو برای پیشگیری و درمان بیماری ها از روزگاران کهن مورد توجه متخصصان طب سنتی قرار داشته و تا ابتدای قرن شانزدهم معتبرترین روش برای درمان بیماری ها به شمار می رفته است.
در بین ملل جهان، مصریان قدیم را باید نخستین ملتی دانست که از گیاهان دارویی به نحو گسترده ای استفاده می کردند.
درعصر هومر کشور مصر به عنوان منطقه ای غنی از گیاهان دارویی و سمی شهرت یافت.
ابوعلی سینا از نخستین دانشمندان مسلمان است که در کتاب قانون به شرح و بررسی علمی خواص درمانی گیاهان پرداخته است.
دکتر آذر مهر رئیس مرکز توسعه سلامت کیش گفت : عوارض جانبی بسیار زیاد داروهای شیمیایی و گرانی آنها موجب گرایش مجدد مردم به طب گیاهی شد.
در قرن اخیر پیشرفت عمده ای در بهره گیری از گیاهان دارویی حاصل شده است و آزمایشگاه های مجهز در سراسر جهان برای بررسی اثرات این داروها به کار و فعالیت مشغولند.
مقدار مصرف مجاز ، تعیین گیاهان سمی از دارویی ، نوع ونحوه استفاده هر گیاه با دقت زیاد مورد بررسی قرار می گیرد.
در کشور ما ایران نیز این کار در ابعاد وسیع در حال انجام است و مطالعات گسترده در این زمینه همچنان ادامه دارد.
محمد دریابر یکی از بومیان قدیمی کیش در خصوص خواص دارویی آویشن که در کیش رشد می کند می گوید : به هضم غذا کمک می کند، شربت آن سوء هاضمه را از بین می برد و کسانی که بسیار کم اشتها هستند به اشتها می آیند.
آقای حاجی زاده یکی از بومیان قدیمی کیش در خصوص خواص درمانی شاه پسند می گوید:مردم کیش از جوشانده این گیاه براى درد گلو و ورم مخاط دهان استفاده می کنند.
دم کرده آن درد کمر و سردرد را تسکین مى دهد و براى کبد و درد آن مفید است
گوراگو از جمله گیاهان دارویی در جزیره کیش است که بومیان کیش به آن «گسد» می گویند و از آن برای درمان کمردرد استفاده می کنند به این ترتیب که تمام قسمتهای گیاه را پس از شستن کوبیده و به صورت ضماد درمی آورند. کمر را قبلا گرم می کنند وضماد حاصله را روی قسمتی که درد می کند قرار داده و محکم می بندند.
حسن خلدون که در روستای باغوی کیش زندگی می کند در خصوص فواید دارویی گیاه ورث می گوید:بومیان کیش برگهای ورث را می کوبندو شیره موجود در آن را می گیرند و غواصان شب قبل از رفتن به دریا به دستهای خود می مالند تا پوست دست حالت غلیظ و ضخیم پیدا کند این شیره به دست حالتی چرب مانند می دهد تا در آب دریا که مدت طولانی خواهد بود آسیب نبیند.
دکترآذرمهررئیس مرکز توسعه سلامت کیش گفت:حدود ۵۲ گونه گیاه دارویی در سطح جزیره کیش شناسایی شده اند که از این ۵۲ گونه گیاه حدود۲۰ گونه گیاه درختی، ۲۲ گونه بوته ای و۱۰ گونه گیاه علفی هستند و بومیان کیش از زمانهای گذشته از این گیاهان برای درمان دردهای مختلف استفاده می کرده اند.
رشد و توسعه کاشت و استفاده از گیاهان دارویی در کیش می تواند برای تعداد زیادی از مردم ایجاد شغل کند.استفاده از گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی عوارض بسیار کمتری دارد و درصورت استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی، زمینه صادرات این گیاهان فراهم خواهدشد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.