×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ظرفیت های تولید آلوئه ورا در استان هرمزگان

آب و هوای گرم و مرطوب ، هرمزگان را به دومین تولید کننده گیاه آلوئه ورا در کشور تبدیل کرده است.
این شرایط مطلوب اقلیمی برای این گیاه موجب شده است تا هرمزگان مکانی طبیعی برای کاشت و تولید این گیاه محسوب شود.
آلوئه ورا یا گیاه صبر زرد ملکه گیاهان دارویی و از با ارزش ترین گیاهان نادر دنیا است و ۳۰۰ گونه دارد که ۴ نوع آن از ارزش غذایی برخوردار هستند .
گیاه آلوئه ورا بومی آفریقای شمالی است اما در مناطق خشک – گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان ، هم به عنوان گیاه زینتی و هم گیاه درمانی کشت می شود.
این گیاه که گز بهشتی نیز خوانده می شود در ماسه های دریایی و سنگ رشد و ۱۶ تا ۲۲ برگ تولید می کند.
شاید گلهای زرد رنگ این گیاه که زمستان باز می شود آن را به صبر زرد مشهور کرده باشد.
گیاه آلوئه ورا که پادشاه گیاهان و گیاه درمانگر هم نام دارد در صنایع دارویی ، آرایشی و غذایی استفاده می شود و در درمان بسیاری از بیماریهای گوارشی و پوستی موثر است.
از این گیاه به عنوان یک داروخانه در یک گیاه نام برده می شود که دارای ۹۲ آنزیم است و اثرات جانبی داروها را کاهش می دهد ، قدرت ایمنی بدن را بالا می برد و از تجمع سموم در بدن جلوگیری می کند.
آلوئه ورا نیازی به مراقبت ،کود شیمیایی و نگهداری ندارد. در برابر کم آبی مقاوم و کاشت آن کم هزینه است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید : با توجه به مستعد بودن و سازگاری گیاه آلوئه ورا زمینه توسعه ۱۰ برابری این محصول در این استان فراهم است.
غلامپور می افزاید : هم اکنون بیش از ۱۱۴ هکتار از زمینهای کشاورزی استان زیرکشت آلوئه ورا است.
وی می گوید : به ازای هر هکتار سطح زیر کشت بیش از ۱۰۰ تن برگ گیاه آلوئه ورا برداشت می شود که با توجه به وسعت زمینهای اختصاص یافته ، هم اکنون سالانه بیش از۱۰ هزار تن برگ برداشت می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید : با توجه به سازگاری شرایط استان برای کشت این گیاه ظرفیت توسعه این گیاه تا هزار هکتار و تولید سالانه ۱۰ هزار تن برگ این گیاه وجود دارد.
غلامپور می افزاید : با افزایش سطح زیر کشت آلوئه ورا در استان امکان اشتغالزایی برای ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می شود و در صورت توسعه مزارع گیاه آلوئه ورا با استفاده از روش های نوین از جمله آبیاری قطره ای در هرمزگان به ازای هر هکتار سالانه ۱۲۴ میلیون ریال درآمد ناخالص بدست می آید .
آلوئه ورا از جمله محصولاتی است که در هر فصلی می توان آن را کاشت و برداشت کرد و با تولید پاجوش های فراوان هزینه های کمتری را برای کشاورزان به همراه دارد.
صالحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هزینه کاشت این گیاه را در سال اول به ازای هر هکتار ۱۲۰میلیون ریال عنوان می کند و می گوید: در سالهای بعد با استفاده از پاجوش های تولیدی می توان اضافه بر افزایش تعداد بوته ها هزینه کاشت را به کمتر از ۴۰ میلیون ریال کاهش داد.
صادقی کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید : پاجوش های این گیاه خیلی سریع رشد می کند و در هر هزار متر می توان در یکسال به میزان ۱۰ هکتار پاجوش آلوئه ورا تولید کرد.
اما کشاورزان هرمزگانی علیرغم تمایل برای کاشت بیشتر، امسال بطور وسیع این گیاه پرخاصیت را زیرکشت نبرده اند.
به گفته یکی از کشاورزان بازار فروش این گیاه در استان کم است و بیشتر کارخانه ها هم برای خودشان گلخانه زده اند و این امر دغدغه ما برای افزایش ظرفیت کشت است.
غلامپور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز می گوید: یکی از مهمترین مشکلات تولید این محصول نداشتن بازار فروش مناسب و نبود صنایع تبدیلی و کارخانه های فرآوری در استان است و به علت وجود این مشکلات این گیاه برای فرآوری به استانهای خراسان رضوی ، فارس ، بوشهر و مرکزی فرستاده می شود.
کشاورزان نیز پایین آمدن قیمت آلوئه ورا به علت ورود پودر و برگ این گیاه از کشور چین با قیمت پایین ، نبود کارخانه فرآوری و دلال بازی را عامل دلسردی خود از توسعه کشت این گیاه اعلام می کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اضافه کرد : این سازمان از طرح های فرآوری گیاه آلوئه ورا حمایت و به متقاضیان تسهیلات نامحدودکم بهره پرداخت می کند.
با توجه به خواص و ظرفیت تولید این گیاه در استان هرمزگان ساخت کارخانه فرآوری آلوئه ورا می تواند مشوق کشاورزان برای تولید انبوه باشد.
همچنین چند کشاورز مینابی با راه اندازی کارگاه سنتی فرآوری گیاهان دارویی در حیاط منزل خود موفق به تولید ماهانه بیش از یک تن ژل آلوئه ورا شدند .
با توجه به اینکه این کارگاه تنها کارگاه فرآوری آلوئه ورا در هرمزگان است که ژل های تولیدی آن هم به صورت کاملا سنتی تهیه می کند ، حمایت از آن می تواند موجب جذب دیگر کشاورزان برای ساخت این گونه کارگاهها باشد.
بنابراین با توجه به ویژگی های هرمزگان برای تولید انبوه و طبیعی این گیاه ، کاشت بیشتر این گیاه می تواند سهم استان در زمینه تولید کشاورزی ، اشتغال و سود آوری را بالا ببرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.