×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تسهیلات ویژه وام و زمین رایگان برای کشت گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدیان در بازدید از واحد فراوری گیاهان دارویی در شهرستان ملکان، با اشاره به اینکه تولید گیاهان دارویی، می تواند درآمد بهره برداران را افزایش دهد گفت: با توجه به شناسایی۳۲۰ گونه گیاهان دارویی درمناطق مختلف آذربایجان شرقی یکی از غنی ترین مناطق با ذخایر اصلی گیاهان دارویی در کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی، استعداد خوبی جهت کشت و تولید سماق، گل محمدی، زالزالک، ذغال اخته و صدها نوع گیاهان دارویی شناسایی شده را داراست افزود: در راستای شناساندن گیاهان دارویی استان و توجه به تولید این محصول باید اقدامات ترویجی بیش از پیش در مناطق مستعد توسعه پیدا کند.

دکتر محمدیان با تاکید به اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی استان، پژوهشهایی در این زمینه به انجام رسانده، اما تا تحقق اهداف، راه طولانی باید طی گردد گفت: درحال حاضر، گل محمدی از نظر حجم و سطح زیر کشت گیاهان دارویی بیشترین تولید را از آن خود ساخته و سازمان در تلاش است جهت ارتقا درآمد تولید کنندگان این محصول، با ایجاد امکان توسعه صنایع بسته بندی و فرآوری، کاهش قابل توجه عرضه فله ای گیاهان دارویی را محقق نماید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: سهم استفاده از داروهای گیاهی در کشور، از سه دهم درصد، به ۳ درصد افزایش یافته و درحال حاضر بیش از۴۰ داروی گیاهی به خارج از کشور صادر می شود و در سال گذشته بیش از ۵ درصد صادرات گیاهان دارویی به خارج از کشور افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متقاضیان توسعه کشت گیاهان دارویی در استان از تسهیلات ویژه دریافت وام و زمین رایگان برخوردار می شوند گفت: از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده در جهان، ۱۱ گونه آن در ایران وجود دارد.

دکتر محمدیان در ادامه اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد گونه‌های گیاهی جهان در ایران شناسایی شده و همین امر کشور را در ردیف مستعدترین کشورهای جهان برای تولید گیاهان دارویی قرار داده است.

گفتنی است تاکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی تدریجی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی موجب شده تا کشورهای مختلف جهان نسبت به سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در سطوح صنعتی و استفاده از آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی اقدام نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.