×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

جواد مظفری روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بانک ژن گیاهی ایران از جمله بانک هایی است که در دنیا دارای جایگاه مهمی از نظر تنوع ژنتیکی بوده و تحقیقات بسیار خوبی نیز در این زمینه در این بانک در حال انجام است.

وی اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از موسسات تحقیقاتی از جمله موسسه تحقیقات و اصلاح بذر، موسسه تحقیقات و اصلاح چغندرقند، موسسه تحقیقات و اصلاح برنج و سایر موسسات فعال در زمینه تولیدات کشاورزی از منابع بانک ژن گیاهی ملی کشور در راستای تولید ارقام پربازده و نیز مقاوم در مقابل تغییرات اقلیمی استفاده می کنند.

وی با اشاره به انقراض گیاهان خوش خوراک و علوفه ای گفت: بانک ژن گیاهی ملی ایران تمام گیاهان موجود در کشور را جمع آوری کرده است حتی گیاهانی که به صورت طبیعی و در مزارع و مراتع وجود دارند نیز در این بانک ژن موجود بوده و حفاظت می شوند.

مظفری افزود: سالانه ارقام مناسبی از این گیاهان به زارعان کشور ارائه می شود که با شرایط مختلف کشور و اقلیم های مختلف سازگار هستند و در شرایطی که علوفه های معمولی قابلیت رشد ندارند از این ارقام استفاده می شود.

رئیس بانک ژن گیاهی ملی ایران ادامه داد: اقدامات خوبی در زمینه حفاظت از گونه گیاهان دارویی در حال انقراض در کشور آغاز شده است.

وی افزود: باید جمع آوری و بهره برداری از گیاهان دارویی کشور را تحت کنترل در آورد زیرا به علت استفاده بی رویه، این گیاهان در حال انقراض هستند.

وی گفت: به زارعان و هموطنان پیشنهاد می کنیم برای حفاظت از گونه های منحصر به فرد گیاهان داروئی در کشور در راستای تولید صنعتی و زراعی این گیاهان فعالیت کنند تا علاوه برحفظ ذخایر ژنی گونه ها به اقتصاد کشور نیز کمک کنند.

مظفری با اشاره به مهمترین مشکل موجود در حفاظت از ذخایر ژنی گیاهی در کشور افزود: عدم وجود قانون مدون در این زمینه مهمترین چالشی است که در کشور با آن مواجهیم.

رئیس بانک ژن گیاهی ملی ایران ادامه داد: قانون حفاظت از منابع اصلی ژن های گیاهی کشور در سال ۸۱ به هیات دولت ارائه شده است که متاسفانه به علت کشمکش ها و مسایل بین دستگاهی میان بخش کشاورزی و محیط زیست هنوز تصویب نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با آغاز به کار دولت حجت الاسلام روحانی روند رسیدگی و تصویب قانون حفاظت از منابع ژنتیکی گیاهی کشور سرعت گیرد.

بانک ژن گیاهی ملی ایران بزرگترین بانک غرب آسیاست همچنین ایران تنها کشور منطقه غرب آسیا و آفریقای مرکزی و نیز بخشی از اروپا از نظر تنوع فوق العاده از نظر ذخایر ژنی گیاهی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.