×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۹۶ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود

محسن احتشام اظهار کرد:سطح زیرکشت این محصول دراستان ۱۵ هزارهکتار و برداشت سالانه آن ۵۰ تن است.

وی با بیان اینکه نام قاینات درهر کجای جهان با زعفران عجین شده و درکشورهای خارجی و و بازارچه  های سنتی در امارات این محصول با نام زعفران قاینات به فروش می رسد افزود: البته باید دانست گاهی حتی در داخل کشور زعفران مناطق دیگر را با نام زعفران قاینات می فروشند.

احتشام دلیل این شهرت را قدمت، مهارت، تلاش و پشتکار کشاورزان منطقه و به شرایط کاشت این گیاه، نوع آبی که محصول با آن آبیاری می شود و ارگانیک بودن آن اشاره کرد و افزود: به دلیل رسیدگی ها ویژه و شرایط اقلیمی و آب و هوایی بسیار مناسب زعفران استان بالاترین قدرت رنگ دهی، عطر و طعم را دارد.

وی بیان اینکه با وجود قدمت، مزیت و توانمندی در استان هنوز خودمان فروشنده مستقیم زعفران نیستیم و زعفران استان درداخل و خارج کشور توسط دیگران فروخته می شود و ارزش افزوده آن به مناطق زعفران کاری و دست اندرکاران این محصول برنمی گرددافزود: مرکز فروش و تجارت زعفران مشهد است.

وی به اجرای طرح ارتقای کیفی زعفران برای نخستین بار از خراسان جنوبی و منطقه قاینات از دو سال پیش اشاره کرد وگفت: هر چند شرکت های صادراتی استان برای کیفی کردن این محصول اقداماتی انجام داده اند ولی کار در قالب یک طرح جامع و فراگیر که همه شرکت ها در آن نقش داشته باشند نبوده است و امسال کار با جدیت و قوت بیشتری اجرا می شود.

نایب رئیس اول شورای ملی زعفران ایران افزود: هر چند این اقدام ها بودجه و امکانات می خواهد و شورا ابزاری در اختیار ندارد اما آن چه در توان داشته، انجام داده است.

احتشام گفت: اجرای این طرح باعث شده است از طریق ارائه آموزش به کشاورزان نقاط بحران در زمینه فرآیند، جداسازی و خشک کردن محصول به حداقل برسد و با این ارتقای کیفیت، محصول با قیمت بالاتری در بازارهای خارجی به فروش برسد که این امر به نفع زعفران کاران است.

وی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادرات در ۴ ماه ابتدای امسال خبر داد وگفت: در حالی که زعفران محصول انحصاری کشور است و ۹۶ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما به دلیل تحریم ها، تعهداتی که گمرک از صادر کنندگان می گیرد و بازگشت ارز و… انگیزه برای صادرات کاهش یافته است.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم در صادرات موفق باشیم ابتدا باید یک محصول با کیفیت و متناسب با انواع سلیقه ها و تقاضاها تولید کنیم و در این زمینه با وجود ارائه روش های علمی و تحقیقاتی کاشت، داشت و برداشت، همچنین برپایی جشنواره ها و همایش های تخصصی و… هنوز در بحث کاشت به روش سنتی عمل می شود و نتوانسته ایم میزان بهره وری در واحد سطح را افزایش دهیم.

وی بااشاره به اینکه برداشت ۵/۳ تا ۴ کیلوگرم زعفران از هر هکتار قابل قبول نیست و حداقل میزان برداشت در واحد سطح در یک هکتار باید ۱۲ کیلوگرم باشد تصریح کرد: این امر نشان می دهد که روش های علمی را در مراحل کاشت، داشت و برداشت رعایت نکرده ایم تا محصول کیفی تولید کنیم.

نایب رئیس اول شورای ملی زعفران ایران بیان کرد:  مرحله برداشت این محصول ضعف هایی داریم و در این زمینه رعایت نکات بهداشتی بسیار اهمیت دارد، مراحل جداسازی، خشک کردن، حمل و نقل و نگهداری نیز مستلزم رعایت مسائل بهداشتی است تا محصولی تولید شود که مطابق با سلیقه خریداران در خارج از کشور باشد.

انتهای پیام/م

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.