×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثر تیمارهای درجه حرارت و عمر بذر در شکستن خواب و ویژگیهای جوانه زنی بذر کرفس معطر بختیاری

اثر تیمارهای درجه حرارت و عمر بذر در شکستن خواب و ویژگیهای جوانه زنی بذر کرفس معطر بختیاری (.Kelussia odoratissima Mozaff)
 
ظفریان ساره*,هوشمند سعداله,روحی وحید

* دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

 

.

 مقدمه و هدف: کرفس کوهی یا کلوس (Kelussia odoratissima Mozaff.‎) یکی از گیاهان مرتعی و دارویی خانواده چتریان و بومی دامنه رشته کوه های زاگرس است که متاسفانه به علت برداشت غیرمجاز در معرض انقراض می باشد. به منظور شکستن خواب و ارزیابی اثر تیمارهای مختلف طی یک آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی بر بذور منطقه سر آقاسید از توابع استان چهارمحال و بختیاری سه دمای ۴، ۸ و ۲۲ درجه سانتی گراد و اثر سال در دو سطح، مربوط به سال های متوالی ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ در ۴ تکرار در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد انجام شد.
روش تحقیق: در این آزمایش ویژگی های نظیر میزان جوانه زنی، طول و قطر ریشه چه، محور زیر لپه و دم برگ و هم چنین طول و عرض برگ لپه ای در ۱۰۰ روز پس از کاشت مورد بررسی قرار گرفت. میانگین صفات حاصل از تیمارهای مختلف به روش LSD و با استفاده از نرم افزار آماری SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج و بحث: نتایج نشان داد که میزان جوانه زنی به طور بسیار معنی داری (p£۰٫۰۱) تحت تاثیر دما و سال و اثر متقابل این دو عامل قرار گرفت؛ به طوری که بالاترین میزان جوانه زنی مربوط به ۴ درجه سانتی گراد بوده و در ۲۲ درجه سانتی گراد جوانه زنی مشاهده نشد. هم چنین از لحاظ تاثیر سال، جوانه زنی در بذور مربوط به سال ۱۳۸۸ رخ داد و بذور مربوط به سال ۱۳۹۰ نیز جوانه زنی صورت نگرفت. مقایسه میانگین صفات در درجه حرارت ? و ? درجه سانتی گراد نشان داد به جز جوانه زنی سایر صفات دمای ۸ درجه سانتی گراد میزان بالاتری را نشان دادند، هر چند تنها دو صفت طول و عرض برگ به طور معنی داری (p£۰٫۰۱) در درجه حرارت ? درجه سانتی گراد بیشتر بود.
توصیه کاربردی/ صنعتی: با توجه به این که مهم ترین دلیل کاهش پراکنش این گیاه طول دوره خواب بذر می باشد، لذا استفاده از نتایج این تحقیق به کوتاه کردن جوانه زنی و در نتیجه اهلی کردن این گیاه دارویی کمک خواهد نمود.

کلید واژه: جوانه زنی، خواب بذر، دما، عمر بذر، کرفس کوهی

 

 

لینک دانلود مستقیم

برای دانلود فایل کلیک کنید

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.