×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اسپند واقعا محترم است

گیاه اسپند Peganum harmala

گیاه اسپند Peganum harmala

کارشناش تحقیقات گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی گفت: برداشت غیراصولی گیاه اسپند ظلمی بر ذخایر ژنتیکی زمین است.

مهدی ایمانی اظهار کرد: اسپند گیاهی علفی پایا یا چند ساله با ارتفاع حداکثر ۵۰ سانتی‌متر است.

وی با بیان این‌که این گیاه ظاهری بوته مانند با برگ‌ها و گلبرگ‌های سبز دارد که میوه‌اش پوشینه و داخل آن با دانه‌های ریز سیاهی است، ادامه داد: این گیاه در مراتع و خاک‌های ضعیف و زمین‌های بایر و رها شده می‌روید که به علت مهاجم بودن در ناحیه روییده شده افزایش می‌یابد.

کارشناش تحقیقات گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی با بیان این‌که استفاده از گیاه اسپند در میان مردم بیشتر به‌صورت دود کردن دانه‌های ریز سیاه است، افزود: گیاه اسپند با نام علمی «پگانام هارمالا» در طب سنتی، خواص دارویی چون افزایش شیر مادر، دفع کرم‌های روده، درمان رماتیسم، مسکن درد معده دارد.

 به گفته‌ی ایمانی، وجود مواد ضد میکروبی از نوع آلکالوئیدها در این گیاه آن را برای ضدعفونی کردن فضا مناسب کرده است.

وی با بیان این‌که به علت خودرو بودن این گیاه در زمین‌های بایر مردم ایران تاکنون نیاز به کشت و کار آن پیدا نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: با این تصور که اسپند گیاهی مهاجم است و دام‌ها آن را نمی‌توانند بخورند بنابراین رویش آن نیز زیاد است، نباید به شکل گسترده و به‌صورت ناصحیح آن را برداشت کرد.

 کارشناش تحقیقات گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که زمان برداشت این گیاه از تیرماه و یا مرداد ماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: برداشت آن باید زمانی انجام شود که بذر آن رسیده باشد و نصف سرشاخه اسپند گل داده باشد.

 ایمانی با بیان این‌که برای جلوگیری از برداشت این گیاه به شکل گسترده بهتر است افراد آن را کشت کنند تا از تخریب زمین جلوگیری شود، یادآور شد: استفاده از گیاهان دارویی روش‌های متنوعی دارد و باید افراد نوع برداشت عامیانه را کنار گذارند و اجازه تولید دارو به روش علمی داده شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.