×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امسال تاکنون تنها ۲۴۰ میلیون به طب سنتی اختصاص یافته است

دکتر محمود خدادوست

دکتر محمود خدادوست

معاون طب سنتی وزیر بهداشت در گفت و گو با خراسان با اعلام این مطلب افزود : با وجود آن که امسال راهبرد ویژه ای برای توسعه طب سنتی در قالب اجرای سند توسعه طب سنتی طراحی شده است با این بودجه عملا نمی توان هیچ اقدام موثری در زمینه توسعه طب سنتی انجام داد و در صورتی که این اعتبار افزایش پیدا نکند اجرای برنامه های توسعه ای کشور در این زمینه با مشکل مواجه می شود ویا حتی متوقف خواهد شد .

دکتر خدا دوست تصریح کرد :متاسفانه در شرایطی که در سال های اخیر تلاش های زیادی برای احیا و رونق طب سنتی انجام ودر سال جاری نیز به دنبال تصویب سند توسعه طب سنتی، راهبرد ویژه ای برای توسعه طب سنتی طراحی شده اما سهم توسعه طب سنتی کشور از بودجه امسال تنها یک میلیارد تومان بوده که از این میزان نیز تا کنون تنها ۲۴ درصد اختصاص یافته است که این وضعیت ،عملا دستیابی به این اهداف را غیر ممکن می کند .

وی با بیان این که توسعه طب سنتی منوط به سرمایه گذاری مناسب در این حوزه است ، گفت :درسال های اخیر برنامه های زیرساختی متعددی برای توسعه طب سنتی انجام شده است که از جمله آن ها می توان به اقداماتی نظیرتاسیس دانشکده های طب سنتی ،تربیت متخصصان این نوع طب دردانشگاه ها ،تاسیس کلینیک ها و درمانگاه های طب سنتی و… با هدف احیا و حفظ ورونق طب سنتی وساماندهی خدمات این نوع طب اشاره کرد .

خدادوست افزود: سعی بر این بوده است که با احیا و حفظ ارزش های طب سنتی ایرانی اسلامی، به بهترین نحو آن را به جهانیان معرفی کنیم و با توجه به وجودمنابع عظیم گیاهان دارویی در ایران, در زمینه دارو و درمان در این عرصه به خود کفایی برسیم.

علاوه براین برنامه های راهبردی متعددی نیز در قالب بر نامه های کوتاه مدت ، میان مدت وبلند مدت برای توسعه طب سنتی نوشته شده است که با بودجه اختصاص یافته این برنامه ها قابلیت اجرایی نخواهد داشت .

گسترش طب سنتی در کل کشور تنها با یک میلیارد تومان اعتبار غیرمعقول است

وی با تاکید براین که گسترش طب سنتی در کل کشور تنها با یک میلیارد تومان اعتبار بسیار غیرمعقول است، تصریح کرد : به طور قطع چنان چه این اعتبار افزایش پیدا نکند اجرای برنامه های توسعه ای کشور در این زمینه با مشکل مواجه می شود ویا حتی متوقف خواهد شد .

وی با بیان این که برای نهادینه کردن خدمات طب سنتی در نظام سلامت ، اعتبار فعلی حداقل باید به ۱۰ برابر افزایش یابد، گفت: یکی از برنامه های جدی ما این است که خدمات طب سنتی را به شبکه بهداشت و درمان کشور وارد کنیم، براین اساس نیاز است چند اقدام مهم به عنوان اولویت های اساسی در این طرح به مرحله اجرا گذاشته شود .

یکی از این اقدامات ارائه آموزش های طب سنتی به سطوح مختلف پزشکان ، بهورزان و کارشناسان بهداشتی است و از سوی دیگر در نظر داریم به موازات آموزش پزشکان ، مفردات پزشکی گیاهی شامل گیاهان دارویی و داروهای گیاهی پرمصرف را نیز در بسته بندی های مناسب و با دستورالعمل مصرف در اختیار تمام مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت قرار دهیم تا به محض آغاز ارائه خدمات طب سنتی در نظام سلامت ، داروها وگیاهان دارویی نیز در دسترس بیماران قرار گیرد ولی با بودجه فعلی متاسفانه اجرای این برنامه ها امکان پذیر نیست.

همچنین در سند راهبردی ملی توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی به عنوان اولین سند بالادستی در حوزه گیاهان دارویی و نقشه راه توسعه این حوزه مهم که به تازگی تصویب شده است و به زودی واردمرحله اجرایی می شود ،چندین اقدام ملی پیش بینی شده وقرار است گام های مهم و تحول سازی درعرصه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله توسعه آموزش و پژوهش در زمینه طب سنتی وگیاهان دارویی و نیز پوشش بیمه ای خدمات طب سنتی وگیاهان دارویی و ساماندهی ارائه خدمات طب سنتی در کشور برداشته شود .

وی ادامه داد: اگرچه تاکنون دستورهای جداگانه ای را از معاون اول رئیس جمهور برای تقویت بودجه گرفته ایم، اما متاسفانه به دلیل محدودیت اعتباری که دولت دارد، معاونت وزارت راهبردی هنوز نسبت به تخصیص بودجه مصوب اقدام نکرده است.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت تاکید کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت های موجود، ظرفیت دولت آینده و کمک هایی که از محل های دیگر انجام می شود توسعه طب سنتی متوقف نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.