×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با اعلام این مطلب به خراسان رضوی گفت: در حال حاضر هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی در این باغ نگهداری می شود.

دکتر مهدی کریمی افزود: باغ گیاه شناسی شمال شرق کشور یکی از ۷ باغ مصوب زیرمجموعه باغ گیاه شناسی ملی ایران است که قدمت ۴۰ ساله دارد و بعد از باغ گیاه شناسی نوشهر مازندران دومین باغ گیاه شناسی کشور محسوب می شود.وی یادآور شد: باغ گیاه شناسی شمال شرق کشور از نظر تنوع گیاهی بی نظیرترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه است.

وی به اهداف تاسیس و راه اندازی باغ گیاه شناسی در شمال شرق کشور اشاره کرد و گفت: حفظ منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری، پژوهش و آموزش و توسعه گردشگری با تاکید بر اکوتوریسم از مهم ترین اهداف این باغ گیاه شناسی است.

وی افزود: برای تجهیز این باغ تفاهم نامه ای بین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و شهرداری منعقد شده است.

مدیر طرح باغ گیاه شناسی شمال شرق کشور هم در این باره به خراسان رضوی گفت: امروزه باغ های گیاه شناسی از جاذبه های فرهنگی و اقتصادی هرشهر یا منطقه در سطح جهان است.مهندس ابوالفضل عباسپور افزود: معمولا اولویت های فرهنگی اقتصادی و ملی این کشور در باغ های گیاه شناسی نمود پیدا می کند.

وی گفت: مبادلات منابع ژنتیکی در بخش گونه های گیاهی سالانه در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار در دنیا است.

وی افزود: براساس ماده ۱۰۴ برنامه پنجم توسعه که تاکید بر صادرات غیرنفتی دارد صدور منابع ژنتیکی ممنوع است مگر به دستور وزارت جهاد کشاورزی و یا سازمان حفاظت از محیط باشد.مهندس عباسپور تصریح کرد: اهمیت باغ های گیاه شناسی در این است که تنوع گیاهی را حفظ می کنیم.

وی ادامه داد: امروزه در باغ گیاه شناسی مشهد بیش از ۲۰۰ نمونه ژنتیکی گل داوودی وجود دارد.

وی گفت: از ۸هزار گونه گیاهی شناسایی شده در کشور هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی در خراسان رضوی وجود دارد.

دستاوردها

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در ادامه این گفت وگو گفت: در حال برنامه ریزی برگزاری جشنواره طب سنتی با توجه به ظرفیت باغ گیاهان دارویی هستیم و با دانشگاه علوم پزشکی در حال مذاکره ایم که به طور مشترک این جشنواره را برگزار کنیم.

کریمی افزود: برگزاری جشنواره گل های داوودی را هم با همکاری شهرداری و سازمان پارک ها در حال برنامه ریزی داریم.وی گفت: به دنبال توسعه کشت مکانیزه و صنعتی گیاهان دارویی هستیم و با توجه به ظرفیتی که در گیاهان دارویی داریم با بزرگ ترین صادرکنندگان گیاهان دارویی از کشور ارتباط برقرار کرده ایم و گونه هایی که مورد توجه است را قلمه زده و تکثیر می کنیم تا به صورت انبوه برای صادرات اقدام کنیم و درباره درختان میوه هم همین راه را دنبال می کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.