×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت بابونه از طریق نشا در اصفهان

رییس بخش تحقیقات گیاهان دارویی این مرکز در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش از این، گیاه دارویی بابونه به صورت بذر کاشته می شد اما در طرح جدید از نشاء استفاده شد.

حسین زینلی اضافه کرد:در مزرعه پایلوت بابونه در تقسیم بندی هایی با وسعت ۵۰۰ مترمربع پس از استقرار۱۲ دسی زیمنس شوری، یک و نیم تن گل بابونه از این اراضی بدست آمد.

وی بااشاره به اینکه در شرایط عادی از بذر این گیاه دوتن بابونه برداشت می شود، گفت: در تحقیقات۹ ساله روی ۵۰ نوع ‍‍ژنوتیپ بابونه در مرکز تحقیقات، سه نوع ‍‍ژنوتیپ اصفهانی، زابلی و شیرازی انتخاب شد.

زینلی اضافه کرد: پس از نشاء کاری عملکرد آن نسبت به رقم های شوری۲۰۰ کیلو افزایش یافت.

وی هزینه اجرای این طرح را ۹۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این گیاه از اوایل اسفند کاشته و در بهار برداشت می شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان، مبارزه آسان با علف های هرز ، کاهش پنج ماهه زمان کاشت و برداشت، زمانبندی و برداشت آسان با ماشین آلات را از مزایای این طرح عنوان کرد.

به گفته وی، بابونه گیاهی است دائمی و کوچک، به ارتفاع تقریبا۳۰ سانتی متر، دارای بویی معطر که در زمین های شنی می روید.

وی افزود: یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده، مقوی مغز، افزایش دهنده شیر مادران، درمان کننده سردرد و میگرن، خرد کننده سنگ مثانه، درمان چشم درد، تسکین دردهای عضلانی و بی اشتهایی و کم خونی است.

رییس بخش تحقیقات مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت:همچنین طرح پژوهشی بررسی سازگاری و عملکرد ۷۴ ژنوتیپ از انواع آویشن از نقاط مختلف کشور در وسعت دو هزار مترمربع انجام شد.

وی افزود: با بررسی این ژنوتیپ ها از نوع دنایی، کوهی، زیرگونه دنایی، باغی و کرک آلود ۱۴ ژنوتیپ انتخاب شد که از عملکرد و ترکیبات ماده موثره بالایی برخوردار است.

وی مدت اجرای این طرح را چهار سال با۳۰ میلیون ریال هزینه اعلام کرد.

وی گفت: در تحقیقات مشخص شد این۱۴ ژنوتیپ علاوه براینکه عملکردشان سه برابر بیش از دیگر ژنوتیپ هاست، علاوه بر مقاومت در برابر خشکی از کیفیت مطلوبتری برخوردارند.

زینلی بیان کرد: عملکرد آویشن های محلی در هر هکتار حدود پنج تن است در حالی که عملکرد رقم های انتخاب شده ۱۴ تن در هر هکتار است.

آویشن، گیاهی کوهستانی و معطر و دارای طبیعتی گرم و خشک است.

این گیاه دارویی خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارج دارد و برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی مفید است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.