×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشف ترکیبی گیاهی که امید به درمان ایدز را بیشتر می کند

به گفته پروفسور “یانتوآ وو” سرپرست این پژوهش، با وجود اینکه این تحقیق در مراحل ابتدایی به سر می‌برد، اما “genistein” که از دانه‌های سویا و سایر گیاهان به دست می‌آید در مهار ویروس HIV درهای امیدوارکننده‌ای را به روی محققان گشوده است.

“وو” می‌گوید که گرچه “genistein” در گیاهانی نظیر سویا به وفور یافت می‌شود، اما هنوز میزان مصرف کافی آن برای مهار HIV مشخص نشده است.

genistein یک مهارکننده تیروزین کیناز است که با مهار ارتباطات بین حسگرهای سطح سلولی و داخل سلولی، وظیفه خود را انجام می‌دهد. این حسگرها به سلول درباره محیط و همچنین ارتباط با سایر سلول‌ها اطلاع رسانی می‌کند.

genistein بعضی از این حسگرهای سطحی را به‌منظور فریب سلول برای انتقال سیگنال‌ها به درون سلول مورد استفاده قرار می‌دهد. این سیگنال‌ها ساختار سلول را تغییر داده و بنابراین ویروس می‌تواند به درون سلول راه یافته و عفونت را پخش کند.

اما “genistein” سیگنال را مهار کرده و HIV را از یافتن راهی به درون سلول منع می‌کند. علاوه بر این، “genistein” راهی متفاوت از داروهای ضد “رترو ویروسی” استاندارد برای مهار ویروس ایدز به‌کار می‌برد.

“وو” در رابطه با این نتایج می‌گوید: “genistein” به جای اینکه ویروس را مستقیما مورد هدف قرار دهد خود را با فرآیندهای سلولی مورد نیاز برای عفونی کردن سلول دخیل کرده و از این راه تاثیر خود را برجای می‌گذارد. بنابراین باعث می‌شود که ویروس نتواند زیاد به دارو مقاومت نشان دهد. اگر کارآمدی “genistein” از نظر بالینی ثابت شود، می‌تواند به عنوان درمان مکمل برای ویروس ایدز مورد استفاده قرار بگیرد.”

محققان می‌گویند از آنجا که “genistein” منشائی گیاهی دارد، پس می‌تواند بر مشکل مسمومیت دارویی بیماران ایدزی نیز فائق آید چراکه این بیماران معمولا برای کنترل بیماری‌شان چند نوع دارو مصرف کرده و در نتیجه مسمومیت دارویی برای آنان چیزی دور از انتظار نیست و علاوه بر این، با مصرف داروهای متفاوت ویروس ایدز جهش ِ پیدا کرده و به داروها مقاوم می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.