×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درب باغ‌های گیاه‌شناسی از عید فطر به روی مردم باز می‌شود

مسئول هماهنگی باغ‌های گیاه‌شناسی کشور از همکاری با بخش خصوصی برای توسعه گردشگری باغ‌های گیاه‌شناسی و آموزش علاقه‌مندان از عید فطر امسال خبر داد.

عیسی مومن گفت: فروش بلیط ورود به باغ‌گیاهشناسی ملی از طریق سایت www.netbarg.ir آغاز شده و قرار است که این شرکت‌های خصوصی از طریق رسانه‌ها و رسانه‌ ملی به مردم اطلاع‌رسانی کنند. برای دیگر باغ‌های گیاهشناسی نیز ابلاغیه اجرای این طرح ارسال شده و خود استان‌ها در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران از نظر وسعت با مساحت ۱۴۵ هکتار دومین باغ گیاه‌شناسی جهان و اولین باغ خاورمیانه است، افزود: در گذشته قیمت بلیط ورود به باغ بالا بود و با محدودیت زمانی مواجه بودیم اما از ۲۰ اردیبهشت سال ۹۰ این مشکل حل شد.

مومن با بیان اینکه نسبت به تعداد شهرستان‌ها و استان‌های کشور در احداث باغ‌های گیاه‌شناسی با کشورهای پیشرفته جهان فاصله داریم، افزود: در کشورهای دیگر، هر شهر ممکن است سه، چهار باغ گیاه‌شناسی داشته باشد. اما در کشور ما حتی در مراکز استان‌ها نیز چنین چیزی وجود ندارد و از هفت باغ گیاهشناسی کشورتنها یک پروژه باغ گیاه‌شناسی در کشور به اتمام رسیده است و شش باغ دیگر هنوز کامل نشده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، علاوه بر باغ گیاهشناسی ملی که در تهران واقع شده است، شش باغ گیاه‌شناسی اقماری کشور در شهرهای مشهد، یزد، کاشان، دزفول، همدان و نوشهر احداث شده‌اند که بزرگترین آنها با ۴۰ هکتار مساحت متعلق به شهر دزفول بوده و کوچک‌ترین باغ گیاه‌شناسی نیز متعلق به همدان است که با وسعت سه هکتار در اصل یک باغ گیاهان دارویی است.

مومن یادآور شد: باغ گیاه‌شناسی نوشهر با بیش از ۶۰ سال و باغ گیاه‌شناسی ملی با ۴۸ سال سابقه قدیمی‌ترین باغ‌های کشور بوده و دیگر باغ‌ها پس از سال ۷۱ احداث شده‌اند.

مسئول هماهنگی باغ‌های گیاه‌شناسی کشور تاکید کرد: این مراکز، منبع ارزشمندی برای آشنایی با علوم پایه مانند زیست‌شناسی و آموزش مردم با گونه‌های گیاهی مختلف هستند.

وی تصریح کرد: باغ گیاه‌شناسی مشهد از میان باغ‌های اقماری تنها باغی است که با همکاری شهرداری مشهد از نظر زیرساخت‌ها کامل شده است که البته هنوز از نظر تعداد گونه‌های گیاهی جای کار دارد.

مومن ضمن آنکه از مردم خواست به هر شکلی که می‌توانند برای احداث، حفظ و نگهداری این باغ‌ها کمک کنند، از مسئولین کشور نیز درخواست کرد: برای اجرای پروژه‌های عمرانی اولین چیزی که هدف قرار می‌دهند، باغ گیاه‌شناسی نباشد بلکه با برنامه‌ریزی مناسب طوری برنامه‌ها را به اجرا دربیاورند که کم‌ترین آسیب به این منابع ارزشمند وارد نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.